Horecaondernemers in het hele land laten maandag hun ongenoegen blijken over de huidige situatie waarin ze verkeren. Zo lanceert Koninklijke Horeca Nederland (KHN) een campagne onder de naam #BlackMonday en zullen in de avond bij meerdere cafés de lichten worden ontstoken als symbolisch signaal. Veel Goudse horecazaken voeren de hele dag zichtbaar actie, zoals hier bij Café Central (zie foto)
De horeca wil meer financiële steun van de overheid voor het verlies aan omzet vanwege de coronamaatregelen. Eerder lekte uit dat de regeringscoalitie honderden miljoenen euro's extra wil uitrekken voor steun aan onder meer bedrijven in sectoren die het nog steeds zwaar hebben door de coronacrisis. Maar voor de KHN is dat onvoldoende. Die wil een financiële compensatie tot 100 procent.
"Het water staat ons aan de lippen. Er moet iets gebeuren! Met lede ogen hebben we de #BlackFriday drukte de afgelopen dagen moeten aanzien. Volle winkels, drukke straten, veel omzet. En in de horeca blijft het donker. Nu zijn wij aan de beurt", zo vertelt Saskia Langezaal van Brownies&downieS. "We roepen daarom maandag 7 december uit tot #BlackMonday: Final sale in de horeca. OP = OP . Want ons potje is leeg en onze reserves zijn op. De berichtgeving over aanvullende financiële steun is mooi, maar niet concreet genoeg. Daarom vragen wij om MEER STEUN & SNEL OPEN! Daar hebben wij iedereen bij nodig. Steun ons en deel dit bericht! Ga naar petities.nl/petitions/meer-steun-en-een-snelle-heropening-van-de-horeca "
In de avond zullen ondernemers vanaf 19u00 voor 5 minuten de buitenlichten aandoen om bij de overheid aandacht te vragen voor de moeilijke situatie waarin veel zaken verkeren.