Wie afgelopen woensdagmiddag tussen 16u00 en 17u00 naar de Top 2000 heeft gekeken en geluisterd, is zeker het liedje Stapelgek van de Bankzitters tegen gekomen.
Het lied hoort met een notering op plek 611 bij de vijf hoogste binnenkomers in de Top 2000. Het lied van het YouTube-collectief van vijf vrienden, waaronder de Gouwenaar Milo ter Reegen (op de frontfoto rechtsonder), verscheen eind januari 2021 en werd mede een hit omdat allerlei jongeren het op TikTok gebruikten.
Stapelgek is een liedje over een knap meisje op wie alle jongens verliefd zijn. Met een gelikte tekst met de nu al klassieke zin: zelfs als ik dan verlies met tennis/maakt het niet uit omdat mijn girl een ten is. De zin is bedacht door Ter Reegen die zelf verdienstelijk tennis speelt bij het Goudse TIOD.
Milo ter Reegen heeft een goedverdienende en bijzondere 'bijbaan' naast zijn opleiding aan de UU. Naast zijn studie houdt hij zich bezig met het maken van video’s voor op YouTube. Zo is hij onder meer te zijn op zijn eigen kanaal MILO en samen met vier andere jonge mannen op het kanaal Bankzitters. Met honderdduizenden abonnees op YouTube is video's maken eigenlijk zelfs zijn main focus.
Video’s maken doet Ter Reegen al jaren. “Ik begon ermee op de middelbare school, in 2013 ofzo. Maar toen leek het nog nergens op, ik vond het gewoon leuk om een beetje aan te klooien. Vanaf 2016 is het allemaal wat serieuzer geworden en nu gaat het eigenlijk gewoon best wel heel goed.”
Zijn kanaal Milo op Youtube heeft op dit moment zo’n 248.000 abonnees. Het kanaal Bankzitters, dat hij runt met vier andere jonge mannen, heeft er zelfs bijna 575.000. Het videofilmpje Stapelgek is binnen 10 maanden al ruim 3.200.000 keer bekeken.
Core-business
Met honderdduizenden abonnees op YouTube is video's maken eigenlijk de core-business van Ter Reegen. In een normale week stopt hij zo’n 70 à 80 procent van zijn tijd in Youtube. ‘’Het werk stopt nooit’’, laat de Gouwenaar weten. "Je bent er altijd mee bezig. Is het niet in de praktijk, dan wel in je hoofd omdat je op nieuwe ideeën moet komen.”
YouTube gaat voor school
Ter Reegen groeide op in Gouda, maar woont nu al een aantal jaar in Utrecht. Hier volgt hij de studie Taal- & Cultuurstudies (TCS aan de Universiteit van Utrecht. Dat ligt hem helemaal. Ter Reegen volgt hier media-gerelateerde vakken. In de klas komt zijn YouTube-carrière ook weleens aan bod. "Soms merk ik wel dat er raakvlakken zijn met wat er in de stof wordt besproken en wat ik al ken uit de praktijk. Docenten zijn dan ook wel eens nieuwsgierig naar mijn verhaal, in plaats van alleen maar andersom.”
Na zijn bacheloropleiding denkt Ter Reegen het studentenleven achter te laten. "Het blijft lastig om YouTube en studeren samen te combineren. Het wordt alleen maar drukker, dus een master zit er niet in.’’
Ter Reegen vond het belangrijk om een opleiding te doen om op terug te kunnen vallen. "Want je weet nooit hoe een YouTube-carrière loopt. Maar als ik moest kiezen tussen één van de twee dan ga ik voor YouTube, absoluut.’’
Top2000
Al vanaf de brugklas houdt Ter Reegen zich bezig met het maken van video’s. Het filmen en nabewerken heeft hij zichzelf aangeleerd. "Het leek toen nog nergens op, ik vond het gewoon leuk om er een beetje mee te klooien.’’
Tegenwoordig gaat het juist heel goed met beide kanalen waar Milo aan bijdraagt. Zijn kanaal MILO telt op dit moment bijna 250 duizend abonnees. En het kanaal Bankzitters ruim 575 duizend. Met het kanaal Bankzitters gaat het zelfs zo goed dat het uitgebrachte nummer ‘Stapelgek’ op plek 611 staat bij de vijf hoogste binnenkomers in de Top2000. De videoclip is op YouTube binnen 10 maanden tijd al ruim 3.200.000 keer bekeken. ‘’Dit is de allereerste keer dat een groep YouTubers een eigen nummer in de Top2000 hebben’’, laat NPO Radio 2 weten.
Videocontent
De video’s voor Ter Reegen zijn eigen kanaal worden opgenomen in zijn studentenkamer. Deze video’s die hij plaatst zijn meestal reactie- of gaming video’s. Vooral tieners van 12 tot 18 jaar kijken naar de filmpjes op Milo’s kanaal, gokt hij. Op het kanaal van Bankzitters is de videocontent meer divers. "Het kan echt van alles zijn..."
Zo maken de jongens muziekvideo’s, maar nemen zij ook deel aan eetwedstrijden of andere uitdagingen. Op beide kanalen verschijnt er zo’n twee keer per week een nieuwe video.
Door: Marit de Bruijn