Gouda Vitaal vraagt klachten te melden over Qbuzz

4 February 2025, 14:43 uur
Lokaal
mainImage
Gouda Vitaal
Hans van Dijk.

Gouda Vitaal vraagt de achterban met klachten te komen over het gemeentelijk beleid. Een van de eerste klachten die binnen is gekomen ging over het openbaar vervoer in Gouda. Het was wel te verwachten dat hier veel onvrede over bestaat gezien de overgang van Arriva naar Qbuzz wat niet echt gesmeerd verloopt. Het OV in Gouda is geregeld vanuit het provincie bestuur van Zuid-Holland, dus je kan verwachten dat zodra je iets vraagt aan het stadsbestuur van Gouda over de bus dat het antwoord steevast is ‘daar gaan we niet over’. Ook deze keer toen ik als raadslid de vraag stelde waarom de vroege bus van 6 uur in de ochtend verdwenen is in de nieuwe dienstregeling kreeg ik het antwoord dat de gemeente er eigenlijk niet over gaat, maar gelukkig heeft men wel de moeite genomen om het na te vragen bij Qbuzz.

Wat blijkt de vroege bus is verdwenen omdat er maar gemiddeld 2 reizigers per dag gebruik van maken in dit vroege uurtje, wat natuurlijk ook wel weinig is. Maar het antwoord vermeldt niet hoe deze twee reizigers zich nu moeten verplaatsen? Natuurlijk denkt u gelijk, laat ze gaan fietsen. Het stadsbestuur is ook groot aanhanger van de fiets en bakfiets. Echter de jonge gezonde stadsbestuurders realiseren zich niet dat veel mensen niet kunnen fietsen, of in het fietsonveilige Gouda niet durven te fietsen. De bus kan een alternatief zijn, zoals onze vraagsteller al aantoont. Echter voor het busbedrijf niet interessant, en de op ruime afstand van Gouda wonende provincie bestuurders al helemaal niet. De provincialen verkiezingen zijn ver weg, dus de zetel is nog jaren zeker voor deze lieden.

Ik hoor u denken, twee reizigers voor een vroege bus is ook wel weinig. Zeker, nu zijn de stadsbussen in Gouda ook nooit echt vol met reizigers, maar een buslijn is een voorziening voor iedereen die misschien niet altijd de auto wil of kan pakken (wat het stadsbestuur graag wil), of niet kan of wil fietsen of mensen die het gewoon fijn vinden door de gemoedelijke buslijn in Gouda vervoerd te worden. Daar behoor ik zelf ook onder. Die mensen komen de laatste tijd wel voor een koude kermis te staan, vaak rijden de bussen niet door de nieuwe vervoerder en als je een sportieve duik in het zwembad wil nemen en met de vroege bus naar dit zwembad wil gaan lukt het ook al niet meer. Onbekend maakt onbemind, en als je steeds vergeefs op de bus staat te wachten bedenk je ook iets anders. Met de auto, of je weg laten brengen met een auto door een aardige buur of zo. Dan verlies je wel je zelfstandigheid.

Er is nog iets anders, en dat zijn de zeven jaarlijkse aanbestedingen van het OV in de provincie, elke 7 jaar krijgen we deze kermis opnieuw. Een aantal managers en onderzoekbureautjes verdienen hier goed aan. Ach, natuurlijk zo blijft er werk aan de winkel, de zogenaamde bullshit banen, sorry voor het taalgebruik. Ook de grote meestal buitenlandse vervoerders halen hier ook miljoenen mee binnen over de ruggen van de buschauffeurs. Natuurlijk kunnen ze over naar het nieuwe bedrijf, maar bedenk wat dat een gedoe en stress oplevert voor deze mensen. Meestal belooft de nieuwe aanbesteder allerlei nieuwe voordelen, elektrische bussen bijvoorbeeld zoals met Qbuzz nu in Gouda die er nog niet zijn.

Nieuwe buslijnen, die vaak niet echt nieuw zijn maar meestal oude opgeheven lijnen zijn of men schrapt bijvoorbeeld zoals nu vroege of late lijnen, om toch uit de kosten te komen en meer winst te maken. Een opgeheven lijn in het OV kan juist het verschil maken of inwoners gebruik maken van het OV. Kan je niet vroeg weg of laat terug dan gebruik je de rest van de week ook geen OV meer. Dan zitten er weer minder reizigers in de bus, zodat in de ogen van de bestuurders in de provincie de bussen op latere uren ook wel weg kunnen. Hetzelfde werkt met haltes, minder opstapplaatsen in het OV maakt dat mensen dan toch de auto pakken wat het groene stadsbestuur bij monde van de wethouder nu juist niet wil.

Hoe kan je dit nu oplossen? Door er vanuit te gaan dat OV geen winstmodel is. In de provinciale staten was er een enkele partij die pleitte voor een provinciaal vervoerbedrijf, waar mensen gewoon in vaste dienst kunnen blijven en geen winsten behaald worden over de rug van de reiziger die nu in de koude staan te wachten op de bus. Gouda Vitaal is een lokale partij in Gouda, dus wij kunnen voorlopig weinig bereiken in de provincie zeker met een stadsbestuur in Gouda die dit allemaal maar als lastig ervaart. Een stevige lobby van de wethouder vervoer van Gouda richting provincie kan misschien wat verschil maken, eens kijken of Gouda Vitaal daar wel iets mee kan bereiken.

 


Door: Hans van Dijk, fractievoorzitter Gouda Vitaal