Gouda maakt zich op voor de invoering van de zero-emissiezone. Maandag is rond het centrum begonnen met het plaatsen van de verkeersborden. Die maken duidelijk dat bestelauto’s en vrachtauto’s die schadelijke stoffen uitstoten per 1 januari 2025 niet meer de binnenstad in mogen.
Debatten in de Tweede Kamer over zero-emissiezones hebben mogelijk tot onduidelijkheid geleid bij ondernemers. Wethouder Judith Sargentini betreurt dat en spreekt van ‘een verkeerd signaal’ vanuit Den Haag. “Een betrouwbare overheid komt haar afspraken na. Afspraken die al heel lang geleden zijn gemaakt met de ondernemers. Met uitstel zouden we de vele ondernemers die al hebben geïnvesteerd in duurzaam vervoer benadelen.”
De invoering van de zone is bovendien hard nodig voor het halen van klimaatdoelen, benadrukt Sargentini. “Gouda wil een vitale en groene stad zijn. Dan is het belangrijk om de leefbaarheid in de stad te verbeteren door uitstoot van schadelijke stoffen en andere vormen van overlast te verminderen. Schone lucht is belangrijk voor het klimaat, maar ook voor de gezondheid van onze inwoners.”
Stap voor stap
Het merendeel van de ondernemers die in het centrum werken of vaak in het centrum moeten zijn, is al voorbereid op de zero-emissiezone. Voor ondernemers die nog niet zover zijn, bestaan er overgangsregelingen, ontheffingen en subsidies die de overgang naar duurzaam vervoer makkelijker maken. Sargentini: “De zero-emissiezone wordt stap voor stap ingevoerd, dus niet al het verkeer hoeft in een keer uitstootvrij te zijn.”
Zo geldt voor sommige voertuigen een overgangsregeling tot uiterlijk 1 januari 2030. Automobilisten van bestel- en vrachtauto’s kunnen op de website Zero-emissie kentekencheck kijken tot wanneer zij de binnenstad van Gouda in mogen met hun voertuig. Voor advies en ondersteuning kunnen ondernemers gratis een persoonlijk gesprek aanvragen via de pagina Gratis advies zero-emissiezone.