Gouda legt vier scenario’s betaald parkeren voor aan inwoners

18 September 2024, 15:35 uur
Lokaal
mainImage
Wethouder Jan Kees Oppelaar.

De gemeente Gouda gaat eind oktober vier scenario’s voor invoering van betaald en vergund parkeren voorleggen aan de inwoners van Korte Akkeren en Kort Haarlem. Deze raadpleging moet een advies opleveren waar het college en de gemeenteraad verder over in gesprek gaan. Ook een gefaseerde invoering – beginnen waar de parkeerdruk het hoogst is – is een optie die besproken wordt met de raad.

In de scenario’s zijn vier varianten van parkeertijden en -tarieven uiteengezet. Deze scenario’s zijn tot stand gekomen samen met de meedenkpanels, waarin wijkbewoners zaten. “We hebben de wensen van bewoners meegenomen en willen nu in de wijken ophalen welk scenario een brede voorkeur heeft”, licht wethouder Jan Kees Oppelaar toe. “In alle scenario’s hebben we de tarieven voor bewoners en hun bezoekers zo laag mogelijk gehouden, zoals toegezegd tijdens de bewonersavonden.”

De volgende vier scenario’s worden aan inwoners voorgelegd:
1. Altijd (24/7) betaald en vergund parkeren, waarbij de eerste parkeervergunning voor bewoners € 45,- per jaar kost en de tweede € 90,- per jaar;
2. Altijd (24/7) betaald en vergund parkeren, waarbij de eerste en tweede parkeervergunning € 56,- per jaar kost;
3. Van maandag t/m vrijdag van 16:00 tot 24:00 uur en op zaterdag van 9:00 tot 24:00 uur betaald en vergund parkeren, waarbij de eerste parkeervergunning € 50,- per jaar kost en de tweede € 100,- per jaar;
4. Van maandag t/m vrijdag van 16:00 tot 24:00 uur en op zaterdag van 9:00 tot 24:00 uur betaald en vergund parkeren, waarbij de eerste en tweede parkeervergunning € 62,- per jaar kost.

Bij alle scenario’s geldt een tarief voor betaald parkeren voor externen van € 3,- per uur en een tarief voor parkeren van bezoekers van bewoners van € 0,40 per uur, uitgezonderd de parkeerterreinen Klein Amerika en Schouwburgplein.

Verder in gesprek over vragen en zorgen
Met de raad wordt dit najaar een werksessie gehouden. Daarin worden de scenario’s toegelicht en wordt de raad gevraagd naar hun ideeën voor aanvullend beleid waarmee de zorgen van inwoners ondervangen kunnen worden. Oppelaar: “Uit het participatietraject is naar voren gekomen dat onder inwoners nog vragen en zorgen leven. Bijvoorbeeld over de betaalbaarheid voor kwetsbare groepen, over regelingen voor huishoudens zonder auto die soms een auto lenen of delen, en over locaties van maatschappelijk belang die veel externe bezoekers trekken zoals sportverenigingen. We hebben deze zorgen goed gehoord en gaan hierover met de raad in gesprek.”

Gefaseerde invoering
Het college wil tijdens deze sessie ook weten wat de raad vindt van een gefaseerde invoering van betaald en vergund parkeren in Korte Akkeren. Daarbij zou gestart worden in de buurten waar de parkeerdruk – en dus de overlast – het grootst is. Vervolgens wordt de invoering stapsgewijs – gebaseerd op voortdurende evaluatie en monitoring – uitgebreid naar de omringende buurten. “We vinden het belangrijk dat mensen ervaren wat gereguleerd parkeren in de praktijk betekent. Daarbij hebben we een scherp oog voor aandachtspunten en zorgen van bewoners en kijken we telkens goed naar wat beter kan voordat we verder gaan. Die aanpak zou goed passen bij een gefaseerde invoering”, geeft wethouder Oppelaar aan. In Kort Haarlem lijkt een gefaseerde invoering minder voor de hand te liggen, vanwege het feit dat een deel van de wijk al gereguleerd parkeren kent en de parkeerdruk op veel plekken al hoog is.

Planning
Na de werksessie met de raad start eind oktober de digitale raadpleging onder de wijkbewoners van Korte Akkeren en Kort Haarlem. In een huis-aan-huis brief ontvangen inwoners informatie over hoe ze per huisadres één stem kunnen uitbrengen. Voor mensen die hulp nodig hebben bij het uitbrengen van hun digitale stem, worden inloopmomenten gepland. Bewoners hebben 3 weken de tijd hun stem uit te brengen. De uitkomst van de raadpleging wordt op 10 december met de raad gedeeld, waarna de gemeenteraad uiteindelijk de tarieven vaststelt. De planning is dat de invoering van het gereguleerd parkeren start op 1 maart 2025.

Schaarse ruimte
De gemeenteraad van Gouda heeft eerder met het vaststellen van de wijkmobiliteitsplannen Kort Haarlem en Korte Akkeren, gekozen om gereguleerd parkeren in deze wijken in te voeren. Belangrijk doel hiervan is om de schaarse openbare ruimte beter te verdelen. “Met deze maatregel kunnen we aanbod van en vraag naar parkeerplekken beter op elkaar af stemmen en zo parkeeroverlast tegengaan”, legt Oppelaar uit. “De parkeerdruk in Kort Haarlem en Korte Akkeren is nu al op veel plekken aan de hoge kant. Gouda zal de komende jaren verder doorgroeien tot een stad met naar verwachting 80.000 inwoners in 2030. Ook groeit het aantal bezoekers en de werkgelegenheid. Dat heeft gevolgen voor openbare ruimte. We hebben ook ruimte nodig voor bijvoorbeeld groen, sport- en speelplekken, afvalcontainers, fietsverbindingen, bushaltes en deelvervoer. Door de ruimte op straat zo eerlijk mogelijk te verdelen houden we onze woonwijken aantrekkelijk en onze stad veilig en leefbaar.”