Gelukkig gebeuren er ook goede dingen in coronacrisis

4 February 2021, 11:20 uur
Lokaal
mainImage
Studio Pompe

De effecten van de coronacrisis, we ervaren ze allemaal. Gelukkig gebeuren er ook goede dingen. Zoals de gestegen vraag naar intercom en verpleegoproepsystemen. In de showroom van IHK Communicatie Systemen in Gouda wordt alles getoond. Te zien is dat de mannen van IHK denken in oplossingen.

De gastvrijheid is voelbaar bij binnenkomst in het Goudse bedrijf. Een gulle glimlach en een dampende kom koffie zijn er binnen de kortste keren je deel. Aan tafel schuiven twee van de drie eigenaren aan: Cornel van der Poel en Roy Poeran. Nummer drie, Meindert Luijendijk, de jongste van het stel, is bij een klant. Met hen hebben we gelijk de meerderheid van de IHK-bezetting te pakken. Technische man Erik en Ronald van de verkoop completeren de personele ploeg.

‘We hebben niet de ambitie om heel groot te worden’, vertelt Cornel. ‘Onze kracht zit ‘m juist in de korte lijnen met de klant.’ ‘En in onze persoonlijke service’, vult Roy aan, die uit gewoonte even een snelle blik op zijn telefoon werpt of hij geen oproep heeft gemist. ‘Klanten móeten ons kunnen bereiken. Daarom hebben wij zo’n stabiele klantenkring. Wij gaan niet voor de korte, snelle relatie, wij gaan voor de lange duur.’

Intercom en telezorg
De twee kenden elkaar al jaren vanuit hun vak, het installeren en monteren ten behoeve van telecommunicatie. Op basis van vriendschap, wederzijdse interesses, kennis en kunde zetten ze in 2002 de eerste stap naar een eigen bedrijf, weliswaar nog met twee compagnons. In 2014 zijn ze opnieuw begonnen, ditmaal samen. Tót vier jaar later een goede bekende, Bernhard Luijendijk, eens polste bij Roy of hij geen geïnteresseerden wist voor zijn bedrijf: IHK, Internationaal Handelskantoor b.v. Bernhards zoon Meindert voelde wel voor de voortzetting ervan, maar niet om dat alleen te doen. Roys hart begon sneller te kloppen en toen ook Cornel enthousiast bleek, werden spijkers met koppen geslagen en sindsdien vullen de drie elkaar heel goed aan: twee met hun technische achtergrond en één met zijn marketing en saleskennis.

Distributeur
‘IHK heeft een goede naam onder de installateurs, het grootste percentage van onze klantenkring’, legt Cornel uit. ‘We zijn distributeur van twee gerenommeerde merken. Aiphone – niet te verwarren met de iPhone van Apple – is een specialistisch Japans merk dat staat voor kwaliteit en duurzaamheid. Het merk geniet wereldwijd bekendheid als de nummer één in innovatieve video-intercoms.’

Net als Roy verder gaat met ‘Het andere merk dat wij voeren is NEAT, bedoeld voor interne communicatie binnen de verzorging en verpleging, zoals met een draadloos oproepsysteem dat binnen seconden medewerkers alarmeert of informeert’, licht zijn telefoon op. Het blijkt het Zweedse kantoor van NEAT. Dit gesprek mag hij niet missen en hij piept er even tussenuit.

Zorg op afstand
In de eerste week van de intelligente lockdown kwamen de bedrijfsactiviteiten plots tot stilstand. ‘De ene na de andere order werd opgeschort. Tijd om echt te schrikken kregen we niet, want al snel kwam de vraag uit zorginstellingen naar meer oproepsystemen, intercom en GPS trackers.’

Cornel legt uit hoe zij samen met installateurs en eindverantwoordelijken in de verpleging telkens weer zoeken naar de allerslimste oplossing voor precies die zorgsituatie. ‘Neem de corona-afdelingen, maar ook de groeiende zorg over het gemis van fysiek contact op verpleegafdelingen. Communicatiesystemen met intelligente software zorgen voor extra veiligheid, maar ook voor intensievere contactmogelijkheden. Er waren weer kansen op ontmoeting, zij het op afstand.’

Loketintercom biedt uitkomst
We herinneren ons allemaal krantenkoppen als ‘Toch op bezoek in het verpleeghuis, dankzij de 'babbelbox’.’ ‘Hier bracht de loketintercom, zijdelings gemonteerd aan veilig glas – zoals we die kennen van benzinestations en bioscopen – de oplossing’, vertelt Roy, terug van zijn telefoongesprek over de toepassing van cloudsoftware. ‘Belangrijk is het om een helder geluid met een goed volume te hebben voor een soepele communicatie tussen beide zijden. En… handsfree, dus ook in dat opzicht coronaveilig.’

Verschillende systemen zijn uitgeleverd aan organisaties die met spoed corona-afdelingen moesten uitrollen met alle pittige uitdagingen die daarbij hoorden. Nu denken de mannen liever in oplossingen dan in problemen en dat is maar goed ook, want door corona stagneerden soms de leveringen van apparatuur uit het buitenland. ‘Dan leverden we tijdelijk een andere installatie, zonder kosten. We doen alles om te kunnen helpen’, zegt Cornel. Vertrouwen is een groot goed, vinden ze bij IHK. ‘En een klik hebben, zoals wij die hebben met onze Rabo-accountmanager Gerard de Lelij. Het maakt dat je snel kunt schakelen, bijvoorbeeld toen wij onlangs de kans kregen ons pand te kopen.’

Ondernemersbloed
Zat het er altijd al in bij jullie, het ondernemen? Cornel lacht. ‘Als ventje van twaalf stond ik op de markt met lampenkappen en mijn ouders hadden een café en melkhandel in Reeuwijk.’ Bij Roy is de liefde voor ondernemen voortgekomen uit de kansen die op zijn pad kwamen, met zijn oudere broer als voorbeeld. En met IHK bewijzen de ondernemers hoe een klein bedrijf gróót kan zijn.

WIE
Cornel van der Poel, Meindert Luijendijk en Roy Poeran, ondernemers in communicatiesystemen

WAT
Distributie van intercom- en Verpleegoproepsystemen (VOS)

WAAR
Vanuit Gouda door het hele land, tot zelfs in het ziekenhuis in Suriname

WAAROM
Telecomtechniek zit de mannen in het bloed


Door: Rabobank Hollandse IJssel, Simone van Nes