Nederlanders grijpen bij brand vooral naar hun smartphone, portemonnee en identiteitsbewijs. Dat blijkt uit recent onderzoek van Allianz Direct. Daaruit blijkt ook dat veel Nederlanders hun dierbare bezittingen niet goed beschermen tegen brand en inbraak.
Bijna helft niet bewust bezig met opbergen waardevol bezit
Waardevolle spullen als elektronica en sieraden zijn niet alleen kwetsbaar bij brand, maar ook gewild bij inbrekers. Ruim de helft van de Nederlanders (56 procent) legt waardevolle spullen dan ook altijd uit het zicht van ongewenste bezoekers. Bijna de helft (47 procent) is echter niet bewust bezig met het goed opbergen van waardevolle spullen.
Waardevolle spullen liggen meestal in de (kleding)kast. Bijna de helft van de Nederlanders (45 procent) gebruikt dit als opbergplek. Hierna volgen de kluis (achttien procent), de zolder (vijftien procent), een externe locatie zoals de bank of het huis van ouders (tien procent) en de garage of berging (zes procent). Een klein aandeel mensen gebruikt nog ouderwetse verstopplekken: vier procent verstopt kostbare spullen onder het bed, één procent in een sok of begraaft ze in de tuin.
Allianz Direct is gestart met een nieuwe campagne: Bescherm wat je lief is. Op de campagnepagina zijn verhalen te vinden van Nederlanders met bijzondere bezittingen. Allianz Direct hielp hen deze spullen klaar te maken voor de toekomst. Ook staan hier praktische tips om objecten in huis zo goed mogelijk te beschermen.