De fietser als verkeersremmende maatregel in Gouda

13 July 2023, 11:52 uur
Lokaal , Columns
mainImage

De laatste weken is er ophef ontstaan over de herinrichting van een aantal wegen in Gouda. Op onder andere de Ridder van Catsweg en de Plaswijckweg, is de weg heringericht, waarbij fietspaden zijn verdwenen. Voor de VVD vormen verkeersveiligheid en bereikbaarheid de kern van het Goudse mobiliteitsbeleid. De huidige herinrichtingen maken de wegen juist gevaarlijker waardoor fietsers als het ware als een verkeersremmende maatregel worden gebruikt. Onacceptabel, daarom heb ik namens de VVD Gouda samen met Gouda Positief vragen gesteld over deze situatie.

Bij de behandeling van alle verkeersplannen heeft de VVD Gouda ingezet op verkeersveiligheid, bereikbaarheid en de aanrijtijden van hulpdiensten. Met een realistische visie houden we Gouda bereikbaar en maken we de stad (verkeers-)veiliger. Met het huidige beleid lijkt Gouda toch vooral Amsterdam na te streven, en we weten allemaal wat de verkeerssituatie aldaar is. Hulpdiensten staan vast in het verkeer, er gebeuren nog te veel ongelukken en de stad is totaal onbereikbaar.

Terug naar de Ridder van Catsweg. De weg wordt heringericht naar een 30 km/u weg. Deze nieuwe inrichting moet ertoe leiden dat automobilisten zich beter aan de maximumsnelheid van 30 km/u houden. Hiertoe worden brede middenbermen toegevoegd en worden de fietspaden opgeheven, waardoor de fietser op dezelfde rijbaan als de automobilist moet rijden. Door de brede middenberm kunnen automobilisten niet uitwijken wanneer zij fietsers willen passeren. De filosofie is dan ook dat de automobilist achter de fietsers blijft. De borden om dit nader te duiden, in ieder geval voor de Plaswijckweg, volgen nog. Dit omdat de herinrichting nog niet afgerond is, aldus Wethouder Klijmij-van der Laan op 29 juni op twitter. Inmiddels stromen de berichten aan de gemeenteraad binnen. De situatie levert veel onveiligheid voor de fietser op.

Het is ontluisterend hoe Gouda met verkeer omgaat. Of het nu het juist inregelen van verkeerslichten op het Kleiwegplein, het dwangmatig doordrukken van de herontwikkeling van de Nieuwe Veerstal of het verbeteren van de verkeersveiligheid is, het college slaagt er keer op keer in de stad minder bereikbaar en minder verkeersveilig te maken. Het wordt nog droeviger als de fietsers, voor wie het college aangeeft de wegen veiliger te willen maken, verkeerskundig gebruikt worden om automobilisten af te remmen, in plaats van hen een veilige weg te bieden.

Herinrichtingen van wegen naar 30 km/u zullen nog op veel plekken in Gouda plaatsvinden. De Ridder van Catsweg en de Plaswijckweg zijn de eerste voorbeelden. De VVD Gouda zal zich inzetten voor een veilige herinrichting, waarbij de veiligheid van alle verkeersdeelnemers voorop staat, en de stad bereikbaar blijft. Dat begint nu met de oproep aan het college van burgemeester en wethouders om wegen niet op deze manier in te richten en gescheiden fietspaden te behouden. Daarnaast stellen we vragen over veiligheidsaspecten en toekomstige herinrichtingen. Zo kunnen we zo snel mogelijk doorpakken, voorkomen we onveilige wegen en kunnen we veiligheid terugbrengen op de heringerichte wegen.

Wilt u reageren? We horen graag uw mening. Mail ons via [email protected] of WhatsApp ons via 06-83863505.

Kevin de Jonge is fractievoorzitter voor de VVD in Gouda.