Afscheidsspeech Goudse wethouder Thierry van Vugt

26 June 2026, 10:23 uur
Lokaal
mainImage
Gemeente Gouda

“Het is een grote eer voor mij om hier voor u te mogen staan.” Met die woorden begon wethouder Thierry van Vugt mijn installatiespeech op 18 januari 2018 in de Goudse raadszaal. ''En met die woorden wil ik hier vandaag ook afsluiten bij en met u'', zei hij afgelopen woensdag in dezelfde raadszaal.

3.080 dagen wethouder en locoburgemeester…
440 weken…
101 maanden…
8,5 jaar…

''Nagenoeg 20% van mijn leven mocht ik wethouder en locoburgemeester zijn van deze prachtige stad. Een unieke kans voor mij zelf. En meer dan betekenisvol om zo veel bij te kunnen dragen aan onze stad. Daar ben ik dankbaar voor.

Afgelopen jaren werkten we hard aan een nog mooier Gouda. Ik ben onwijs trots op de resultaten die voor en met de stad en regio zijn gerealiseerd in afgelopen jaren. De ambitieuze aanpak van onderwijshuisvesting, de aanpak van taal en geletterdheid, meer hbo-aanbod via Campus Gouda, vele extra investeringen in cultuur en evenementen, de verbouwing van het Stadhuis en nog veel meer andere mooie dingen.

Ik wil uiteraard mijn enorme dank uitspreken aan de vele toegewijde medewerkers die zich in het Huis van de Stad hiervoor hebben ingespannen.

Het was een buitengewoon interessante en leerzame tijd. Niet alleen in goede periodes, maar zeker ook in tijden van crises zoals de bizarre Covid19-pandemie. Ook mijn werk in de uitvoering, als voorzitter van de Omgevingsdienst Midden-Holland (ODMH), het Streekarchief Midden-Holland en de Groenalliantie, vond ik verrijkend. Dank dus ook aan de medewerkers van deze organisatie, die eveneens dag in dag uit voor u aan het werk zijn.

Dank ook aan de gemeenteraad, in alle vier de samenstellingen die deze raad door de jaren heen voor mij heeft gehad, voor het vertrouwen én de samenwerking door de jaren heen. Bijzonder om te zien hoe ieder raadslid zich vanuit eigen inhoud en passie onvermoeibaar inzet voor een beter Gouda.

Dank aan Eleonore Karman en de griffie voor de niet-aflatende ondersteuning daarbij.

En dank aan de collega’s aan mijn zijde in het college van B&W. Het was een grote eer deze stad met jullie te mogen dienen.

Tot slot bijzondere dank aan mijn eigen fractie, D66Gouda. Een fijne club kan ik u zeggen, waar ik graag kom. En altijd een thuishonk vond in afgelopen jaren. We hebben veel meegemaakt, en voor komende jaren staat er gewoon weer een stevig team. Ik heb ook ontzettend veel vertrouwen in Evert Bobeldijk als beoogd opvolger in het college. In die zin laat ik Gouda met gerust hart achter. Met trots en wellicht een traan.

Rest mij u succes te wensen. Zorg goed voor onze stad. En vergeet niet dit in goede gezamenlijkheid en harmonie te doen. Met elkaar. Door de doornen naar de sterren'',