Het remsysteem is een belangrijk onderdeel van de veiligheid. Ideaal als het goed werkt en correct is afgesteld. In dat geval zal het een uitstekende garantie zijn voor probleemloos verkeer op de weg. Maar houd er rekening mee dat de remschijven geleidelijk verslijten en hun hoofdtaak slechter gaan vervullen. En ze moeten in de gaten worden gehouden, door ze op tijd te vervangen door nieuwe. Hoe vaak worden remschijven gecontroleerd? Wanneer moeten ze worden vervangen? Laten we deze vragen eens nader bekijken. Wij zijn van mening dat remschijven om de 80.000 tot 100.000 km moeten worden vervangen, maar het is belangrijk te weten dat dit sterk kan variëren, afhankelijk van uw rijstijl en het soort reizen. In feite, als u meestal op de snelweg rijdt en uw remmen slechts weinig worden gebruikt, kan dit bedrag toenemen, integendeel, als u alleen in de bebouwde kom rijdt, kan het afnemen.
De belangrijkste en doeltreffendste methode om de toestand van de remschijven van uw auto vast te stellen, is een technische inspectie. Bij deze grondige inspectie wordt de toestand van uw remmen gecontroleerd, en de controleur zal u vertellen of ze in goede staat zijn of moeten worden vervangen. Het voorkomen van defecten aan remschijven is een tijdige inspectie van de oppervlakken. Ook is het niet overbodig om de temperatuur van het onderdeel te controleren. Dit kunt u het beste doen voor en na het gebruik van het voertuig, om zo vast te stellen hoe snel de remschijf opwarmt. Defecten aan de remschijf kunnen ook tijdens het rijden worden opgespoord. Slaan van het wiel, schokken, schokken van de auto tijdens het remmen, aritmische schokken die hoorbaar zijn bij hard remmen, evenals kortstondig piepen - al deze factoren wijzen in de regel op ernstige problemen in het remsysteem. Het is echter onwaarschijnlijk dat de bron van deze problemen op het gehoor kan worden vastgesteld. Om te controleren of de remschijven van uw auto namaak zijn, pakt u de remschijf op en bekijkt u deze zorgvuldig. Hier zou u twee cijfers moeten zien, waarvan het eerste de oorspronkelijke dikte van het element aangeeft en het tweede - de minimaal toelaatbare waarde. Als u geen enkele markering op de remschijf ziet, dan is deze gewoon nep.
Illustratie van remschijven van onderdelenshop24.com
Als u ervaring hebt met het zelf oplossen van problemen, kunt u de vervanging van de remschijf zelf afhandelen. Het kan echter best zijn dat de service alles veel sneller en professioneler doet. U moet er echter rekening mee houden dat het beter is de schijven paarsgewijs te vervangen. Dat wil zeggen, als de linker achterrem moet worden vervangen, is het beter om ook de rechter te vervangen. Als u gewend bent om complexe reparaties aan uw auto uit te voeren, kunt u de remschijven zelf vervangen. Wij zullen u stap voor stap helpen bij het uitvoeren van deze vervanging.
Om dit te doen, verwijdert u eerst de remklauw en verwijdert u vervolgens de geleideschroeven of de bevestigingsklemmen in het midden van de schijf. Verwijder vervolgens de schijf uit de wielnaaf. Ontvet de paraffine van de nieuwe remschijf met de remmenreiniger en veeg de wielnaaf vervolgens af met een metalen borstel om resten te verwijderen. Installeer een nieuwe schijf op de naaf en plaats de geleideschroeven of borgklemmen terug. Reinig het remblokoppervlak en monteer vervolgens de remklauw. Een goed voertuig is een garantie voor een aangename en geslaagde reis. U wilt niet gefrustreerd raken als u de juiste toonhoogte niet kunt vinden, dus investeer in een goede capo. Als u uw rijstijl verandert in een rustigere, zult u in staat zijn de levensduur van het remsysteem te verlengen. Bij het eerste teken van een defect is het echter noodzakelijk een diagnose te stellen en kapotte onderdelen te repareren of te vervangen.