Zoals inmiddels al een aantal maanden bekend is, komt er een reclameverbod voor online casino’s per 1 juli 2023. Dit houdt in dat er geen ongerichte reclame meer mag worden uitgezonden, waar ook affiliate-marketing onder gaat vallen. Gokreclames voor online casino’s op televisie, radio en in de buitenlucht zijn daarmee dus niet langer toegestaan. Dit heeft grote gevolgen voor alle online casino’s, waaronder Kansino. Zij reageren als een van de eerste op deze nieuwe wetgeving.
De reactie van Kansino
Kansino is een van de eerste online casino’s in Nederland die reageert op het nieuwe verbod wat betreft reclames in Nederland. De directeur van Kansino, Klas Winberg, is het sterk oneens met verschillende onderdelen van het besluit. Hij is de CEO van Play North Limited, het moederbedrijf van Kansino. Zij behoren tot een van de eerste Nederlandse online casino’s die op 1 oktober 2021 legaal kansspelen in Nederland mochten aanbieden. Wil je meer informatie weten over het dit casino, bekijk dan deze Kansino online casino review.
De belangrijkste angst van Winberg is dat er oneerlijke mededinging op de markt ontstaat. De belangrijkste reden hiervoor is dat het reclameverbod niet geldt voor de landgeboden casino’s. Holland Casino is een partij die daarom met haar marketingstrategie kan spelen én deze zelfs kan voortzetten. Zij hebben verschillende vestigingen in heel Nederland, waardoor zij wél reclame mogen maken.
Daarnaast zijn er ook nog de ‘hybride’ aanbieders zoals Winberg ze benoemd. Dit zijn TOTO, Fair Play Online en Jack’s. Ook deze aanbieders hebben fysieke vestigingen in Nederland. Zo hebben Fair Play en Jack’s echt fysieke vestigingen, terwijl je nog steeds bij veel postkantoren en boekhandels kunt gokken op sportwedstrijden met TOTO. Dit geeft hun een voordeel ten opzichte van Kansino, dat een “online-only” aanbieder van kansspelen is. Ook voor andere kansspelaanbieders die zich alleen focussen op online kansspelen geldt dat.
Gevaar voor de kanalisatie
Er zou daarnaast ook nog een gevaar optreden voor de kanalisatie. Dit is een van de speerpunten van de Kansspelautoriteit. Met de kanalisatie wil de Kansspelautoriteit bereiken dat 80% van de Nederlandse gokkers kansspelen speelt bij betrouwbare en legale aanbieders in Nederland. Dit is een van de belangrijkste redenen dat de nieuwe wetgeving is ingevoerd in Nederland. Naast de kanalisatie, zijn er nog een aantal andere speerpunten van de Kansspelautoriteit:
- Minder gokverslavingen door registratie in Cruks;
- Meer inzicht in het aantal gokkers in Nederland én waar zij gokken;
- Meer grip op de reclames omtrent kansspelen in Nederland.
Volgens Winberg loopt de kanalisatie met de nieuwe wetgeving veel gevaar, waarbij het lastiger lijkt te gaan worden om de 80% te gaan halen. De belangrijkste bedreiging is het feit dat andere buitenlandse en vaak illegale casino’s zich niet hoeven te houden aan deze nieuwe reclamewetgeving. Dit heeft als gevaar dat Nederlandse gokkers juist meer reclame zien van buitenlandse aanbieders.
Affiliate-marketing websites lopen een risico
Naast dat online casino’s zelf geen reclame meer mogen voeren, heeft de nieuwe wetgeving ook gevolgen voor affiliate-marketing websites. Voor hen is er een grote verandering aanstaande, namelijk het feit dat zij moeten kunnen aantonen dat minimaal 95% van de bezoekers 24 jaar of ouder is. Ook hiervan is het uiteindelijke doel dat er minder spelers bereikt worden die nog geen 24 jaar zijn.
Op het eerste gezicht lijkt de 95% een zeer strenge eis, wat ook blijkt uit de eerste reacties van verschillende partijen. Toch heeft de minister onderzoek gedaan naar de mogelijkheden. Hier geven een aantal mediapartijen aan dat de 95% wel haalbaar is. Voor de websites waar dit niet haalbaar blijkt te zijn, is het dus niet langer mogelijk om affiliate-marketing activiteiten uit te voeren.
Reactie vanuit affiliates
Naast dat Kansino een reactie heeft gegeven op het nieuwe reclameverbod, komt dit er ook van verschillende affiliates. Daarbij focust het zich vooral op één specifiek onderdeel van de wetswijziging, namelijk het stuk waarin websites moeten kunnen verzekeren dat iemand die informatie voorgeschoteld krijgt, niet valt binnen een risicogroep.
Zij geven aan dat het zeer moeilijk is om dit te kunnen garanderen, vooral omdat jongeren zich online vaak anders voordoen. Naast keurmerk KVA hebben ook affiliates als casinonieuws, Emveepee BV en L&L Europe op de wetswijziging. Er waren daarnaast ook verschillende anonieme reacties. Er worden de komende dagen nog meerdere reacties van andere partijen verwacht.
Wel meer ruimte voor reclame
Ondanks dat de nieuwe wetgeving moet zorgen voor minder reclames omtrent online gokken in Nederland, heeft de overheid aangekondigd dat de publieke omroepen juist minder belastinggeld krijgen en het meer moeten hebben van reclames. Dit lijkt juist enorm tegenstrijdig, zeker als we kijken naar de hoeveelheid geld dat er werd uitgegeven door online aanbieders.
Uit cijfers van het onderzoeksbureau Nielsen bleek namelijk dat online casino’s voor zo’n €135 miljoen aan reclames hebben ingekocht in de periode van oktober 2021 tot september 2022. In de maand april werd er zelfs meer dan €15 miljoen uitgegeven, waarbij BetCity met bijna €4 miljoen koploper was.
Toch zien we over het gehele jaar genomen dat er een aantal aanbieders met kop en schouders bovenuit steken:
1. BetCity: €25.041.035
2. Kansino: €22.693.230
3. TOTO: €19.777.582
4. Holland Casino: €18.179.450
Opvallend is dat aanbieders BetCity en Kansino met de nieuwe wetgeving dus geen ongerichte reclames meer mogen maken. TOTO en Holland Casino mogen dit wel blijven doen, aangezien zij ook in fysieke gokhallen of casino’s kansspelen aanbieden. Met deze cijfers is het dus ook niet gek dat CEO Windberg zich zorgen maakt over het feit dat er een scheve verhouding op de kansspelmarkt in Nederland gaat ontstaan als deze wetgeving daadwerkelijk wordt ingevoerd.