In supermarkten dreigen opnieuw lege Douwe Egberts-schappen. JDE Peet's, de fabrikant van het bekende koffiemerk, levert zijn koffie niet meer door een nieuw conflict over de prijzen. Dat bevestigt topman Michiel Muller van onlinesupermarkt Picnic na berichtgeving door De Telegraaf.
De krant meldde dat de Europese inkooporganisatie van Jumbo en Picnic geen Douwe Egberts meer geleverd krijgt van JDE. "Wij bestellen gewoon, maar JDE wil niet leveren", verklaart Muller. Hij voegt toe dat de supers bestellen tegen de prijs die eerder dit jaar werd overeengekomen.
Maar JDE besloot onlangs om de prijzen per 1 juli opnieuw te verhogen. Koffie zou daardoor tot 25 procent duurder worden. Die prijsverhoging vindt Muller echter "ongerechtvaardigd".
Gesprekken
Als er geen nieuwe voorraad meer komt, kunnen schappen in de supermarkt snel leeg raken. Hoe lang de huidige situatie gaat duren, weet Muller niet. "Dat is niet te zeggen op dit moment."
JDE laat weten te blijven streven naar een goede samenwerking met zijn retailpartners. Daarom voert het bedrijf naar eigen zeggen continu gesprekken.
Eerder al onmin
"Zonder in te gaan op de details van die gesprekken kunnen we bevestigen dat wij altijd alle producten zullen blijven leveren waarover overeenstemming is over de commerciële voorwaarden", reageert een woordvoerster van het bedrijf.
De fabrikant was eerder dit jaar ook al met Nederlandse supermarkten in gesprek over de inkoopprijzen. Daardoor waren er wekenlang minder of geen producten van het bedrijf verkrijgbaar bij supers. Vervolgens gingen de prijzen flink omhoog.
Albert Heijn
Volgens JDE is een nieuwe verhoging onvermijdelijk, mede omdat de prijzen van koffiebonen de afgelopen twee jaar zijn gestegen. De onderneming wijst erop dat onafhankelijke analisten recent ook concludeerden dat een nieuwe prijsverhoging correct zou zijn om de hogere kosten die JDE moet maken. Maar Muller stelt dat de prijs van de bonen waarnaar JDE verwijst recent juist weer is gedaald.
Een woordvoerder van Albert Heijn kon niet direct aangeven of de leveringsstop ook bij die keten speelt.
Huismerkkoffie
JDE blijft er verder op hameren dat supers uiteindelijk zelf bepalen wat de consument in hun winkel betaalt. "Daar zien we dat de huismerkkoffie bovendien even hard, soms zelfs harder, stijgt in prijs. Hieruit blijkt dat alle koffieproducenten last hebben van bredere markttrends."
Door: ANP