Ongelijkheid schooladviezen puur vanwege 'niet-Nederlandse' naam

28 February 2025, 08:52 uur
Landelijk
mainImage
ANP

Het onderwijs lijkt niet meer om de kansenongelijkheid rond middelbareschooladviezen heen te kunnen: leerlingen met een Arabische naam worden op een lager schoolniveau ingeschaald dan even slimme kinderen met een Europees klinkende naam. Dat blijkt uit onderzoek dat NU.nl voor publicatie heeft ingezien.

Onderzoeksbureau SCALIQ onderzocht de intelligentie van 6.409 middelbare scholieren van gemiddeld 13,9 jaar en vergeleek die met hun schoolniveau. Daaruit blijkt dat 50 procent van de 481 leerlingen met een Arabische voor- en achternaam een half schoolniveau lager was ingeschaald dan leerlingen met een vergelijkbare intelligentie en een Europees klinkende achternaam. Ook leerlingen met een Afrikaanse of Spaanse naam volgden gemiddeld een iets lager niveau.

Onderzoeker Femke Hovinga van SCALIQ noemt de onderzoeksresultaten van '(On)gelijke start' een ernstig voorbeeld van kansenongelijkheid. "Puur en alleen je naam leidt tot een groot verschil."


Door: ANP