Hoe je in 3 eenvoudige stappen een meester wordt in sociale media

2 March 2023, 16:08 uur
Landelijk
mainImage
Pexels

Sociale media zijn een wereld op zich. Scrollend gaan mensen dagelijks uren door de verschillende social feeds. Is het tijdverspilling of is het een krachtig hulpmiddel? Dat ligt eraan of je weet wat de mogelijkheden zijn. Hier zijn 3 eenvoudige stappen die je zullen helpen een meester te worden in social media. 

Stap 1: Bescherm jezelf
Sociale media bieden een geweldige manier om je vaardigheden te laten zien. Dit betekent dat je regelmatig projecten deelt waar je aan werkt, zodat je publiek kan zien wat je kunt. Het kan ook betekenen dat je anderen helpt door tips en trucs te delen. Jezelf laten zien en een sterke online aanwezigheid hebben is niet altijd zonder risico. 
Voordat je begint met content delen op sociale media, is het belangrijk om te weten hoe je jezelf kunt beschermen. Controleer je privacy-instellingen en let op wat je wel en niet openbaar plaatst.
Het is ook verstandig om te zorgen voor een sterk wachtwoord en eventueel tweestapsverificatie in te schakelen. Zorg daarnaast dat je weet waar je grenzen liggen. Dit betekent dat je weet wat je wel en niet wilt delen op sociale media en hoever je wilt gaan in het delen van persoonlijke informatie. Het kan ook betekenen dat je bepaalde onderwerpen vermijdt of niet deelneemt aan bepaalde gesprekken.

Stap 2: Pak het strategisch aan 
Door strategisch te posten, kun je meer zichtbaarheid behalen. Allereerst zul je je authentieke zelf durven laten zien. Vele apps spelen in op de behoefte naar authenticiteit. TikTok maakte TikTok Now, een functie die BeReal weerspiegelt. Hiermee laat je zien wie je bent en wat je doet en je kunt persoonlijke verhalen delen, zodat je publiek je beter leert kennen.
Hashtags kun je strategisch gebruiken. Dat betekent dat je steekwoorden kiest die relevant zijn voor je publiek en content. Doe onderzoek naar je doelgroep en zorg dat je weet waar jouw ideale volger naar zoekt. Kijk ook welke hashtags voor anderen goed werken. 
Je wilt ook analyseren hoe je content presteert. Daarop pas je de strategie aan om ervoor te zorgen dat je content nog vaker wordt gezien door je doelgroep.
 
Stap 3: Community is de sleutel
Sociale media draaien om verbinding maken. Recent liet Whatsapp weten dat de mogelijkheden zijn uitgebreid en er nu de mogelijkheid is voor het maken van grotere groepen tot 1024 deelnemers. Naast Whatsapp kun je ook LinkedIn- en Facebookgroepen maken om je community te bouwen.
Om effectief verbinding te maken, moet je weten wie je publiek is en op welke platformen ze graag tijd spenderen. Zoek uit waar ze naar op zoek zijn en wat ze van jou verwachten. Ga interacties aan om ​​relaties op te bouwen. Je kunt polls en Q&A’s gebruiken en content delen om waarde toe te voegen voor je community.
Consistentie is voor elke doelgroep belangrijk op sociale media. Dit betekent dat je regelmatig updates plaatst, zodat je publiek weet wat ze kunnen verwachten. Je kunt bijvoorbeeld op vaste dagen posten of een contentkalender maken, zodat je social mediaposts georganiseerd zijn. Als je regelmatig waardevolle posts deelt, helpt dat om meer volgers en betrokkenheid te genereren.