H&M sluit wereldwijd 250 winkels vanwege coronacrisis

1 October 2020, 13:26 uur
Landelijk
mainImage
Wikimedia

Hennes & Mauritz (H&M) gaat volgend jaar permanent 250 winkels sluiten. Dat maakt de Zweedse modeketen donderdag bekend bij de presentatie van de kwartaalcijfers. De modeketen worstelt door de coronacrisis met een recordopbouw aan voorraad. In totaal heeft H&M wereldwijd meer dan 5000 winkels. Of er winkels in Nederland moeten sluiten, is nog niet bekend.

De Zweedse onderneming kampte in het derde kwartaal van zijn gebroken boekjaar met een daling van de verkopen met 16 procent. Dat kwam veelal doordat winkels wereldwijd hun deuren moesten sluiten. Ook de winst viel fors lager uit, maar minder dan eerder werd voorspeld.

H&M zette in de drie maanden tot en met augustus een omzet van 50,8 miljard Zweedse kroon (4,8 miljard euro) in de boeken. De winst voor belastingen kwam uit op ongeveer 2,3 miljard kroon, tegen 5 miljard kroon een jaar eerder. Afgelopen maand werd nog geschat dat H&M 2 miljard kroon zou verdienen.

De verkoop is inmiddels herstellende. De omzet daalde in september slechts nog met 5 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Aan het begin van het derde kwartaal waren er zo'n 900 winkels van de in totaal meer dan 5000 winkels wereldwijd tijdelijk gesloten. Op dit moment zijn dat er nog 166.

"Hoewel de uitdagingen nog lang niet voorbij zijn, denken we dat het ergste achter ons ligt en dat we goed gepositioneerd zijn om sterk uit de crisis te komen", zegt topvrouw Helena Helmersson. H&M zegt meer in te gaan spelen op het groeiend aantal klanten dat online kleding koopt, door meer digitale investeringen te gaan doen. Ook wil het meer focussen op duurzaamheid, omdat de keten verwacht dat "de vraag naar producten met een goede prijs-kwaliteitverhouding in de nasleep van de pandemie zal toenemen".

De Duitse afdeling van H&M heeft donderdag een boete gekregen van 35,3 miljoen euro van de Duitse privacywaakhond, omdat managers persoonlijke gegevens van werknemers hebben bijgehouden en opgeslagen. De informatie varieerde van religieuze overtuigingen tot medische geschiedenis: het winkelconcern zou van bepaalde werknemers bijvoorbeeld hebben bijgehouden dat ze kanker hadden, maar ook dat ze last hadden van een zwakke blaas. Daarnaast werd informatie bijgehouden over familieruzies of de vriendenkring van personeel.

De boete voor H&M is de hoogste in Duitsland tot nu toe onder de nieuwe Europese privacywetgeving. Het bedrijf zegt inmiddels maatregelen te hebben genomen om privacyschendingen tegen te gaan.


Door: ANP