Ouders moeten zich ervan bewust worden dat alcoholgebruik waar kinderen en jongeren bij zijn niet verstandig is. Daarom start de Alliantie Alcoholbeleid Nederland (AAN) maandag de campagne ‘Zien drinken doet drinken’. De campagne richt zich niet alleen op ouders met opgroeiende kinderen, maar op alle volwassenen.
Uit onderzoek van het Trimbos-instituut blijkt dat hoe vaker kinderen ouders zien drinken, des te jonger ze zelf willen gaan drinken. Kinderen leren de effecten van alcohol al kennen op 4-jarige leeftijd.
Een ander onderzoek van bureau MarketResponse blijkt dat alcohol ouders in een spagaat brengt. Twee derde vindt dat volwassenen zich meer bewust moeten zijn van het voorbeeldgedrag dat zij richting jongeren hebben. Een op de drie ondervraagden zegt zelf minder of geen alcohol te drinken als er kinderen onder de 18 bij zijn.
Van de ouders die wel alcohol drinken in het bijzijn van hun kinderen gaf 63 procent aan bereid te zijn om hiermee te stoppen of om dit te minderen.
De AAN bestaat uit een tiental organisaties op het gebied van alcoholvoorlichting en -preventie. De campagne stond aanvankelijk gepland voor mei van dit jaar, maar werd vanwege de coronapandemie uitgesteld tot november.
Door: ANP