Bougies en gloeibougies voor de auto

23 February 2022, 13:47 uur
Landelijk
mainImage
Pixabay

Het kiezen van een goede gloeibougie en bougie begint met het bepalen van het type. Ze worden onderverdeeld in metaal en keramiek. De volgende fase in de keuze is de keuze van de fabrikant.

Gloeibougie - in tegenstelling tot het vorige apparaat, produceert geen vonk, maar verwarmt en droogt de verbrandingskamer, wat de koude start van de dieselmotor vereenvoudigt.

Bougie - een apparaat dat is ontworpen om het brandstof-luchtmengsel met een sterke elektrische ontlading (vonk) in benzinemotoren tot ontbranding te brengen. Deze ontlading vindt plaats tussen de middenelektrode en de zijelektrode.

Een van de belangrijkste kenmerken van bougies is de zogenaamde gloeifactor. Dit is een parameter die aangeeft bij welke druk gloeiontsteking optreedt. In de documentatie van uw auto staat meestal vermeld welke bougies met welk lontnummer in uw auto gebruikt moeten worden. Probeer u aan deze aanbevelingen te houden

Bougies zijn onderverdeeld in verschillende diktes:

●     koud (20 en hoger);

●     warm (11 tot 14)

●     medium (17 tot 19).
Het werkende deel van de bougie zijn de elektroden. De meeste kaarsparameters komen dan ook neer op de kenmerken van de elektroden. Van essentieel belang is het materiaal van de elektroden, en meer bepaald de uiteinden ervan.Afhankelijk van de metalen die bij de productie van de elektroden worden gebruikt, worden bougies onderverdeeld in:
●     iridium;

●     platina, zilver, goud, enz.

●     Gewoon koper, of chroom-nikkel.

Typische oorzaken van defecten

Defecten aan gloeibougies worden meestal veroorzaakt door een te hoge spanning en/of een te hoge temperatuur. Gloeibougies zijn ontworpen voor een temperatuurbereik van 850°C tot 1100°C. Als de gloeibougie te lang onder elektrische spanning staat (wat veroorzaakt kan worden door een defect regelapparaat of gloeibougie-relais), kan de gloeibougie oververhit raken, waardoor deze groter wordt, splijt of uit elkaar valt. Daarom is het raadzaam om alle elektrische uitrustingen te controleren, voordat u de gloeibougies vervangt.

Een defecte bougie is meestal met het blote oog zichtbaar, wanneer u de bougie inspecteert. Maar een defecte bougie is ook duidelijk te zien als het gaat om een bougie misfire, waardoor de auto onregelmatig gaat lopen en afslaat. Houd er rekening mee dat als de bougie defect is in een van de cilinders van de motor, het ontstekingsproces van de brandstof volledig kan wegvallen.

Bij oudere voertuigen is het veel gemakkelijker om de bougies zelf te vervangen, in vergelijking met nieuwere voertuigen, onder de motorkap waarvan het niet zo gemakkelijk is om bij de bougies te komen. Bij oudere voertuigen, daarentegen, heeft u, zodra u de motorkap opent, onmiddellijk toegang om ze te verwijderen.

Bij nieuwere voertuigen moet je, om bij de bougies te komen, eerst het beschermende plastic paneel over de motor verwijderen. Ook kunnen op sommige voertuigen over de bougies bobines zijn geïnstalleerd, die ook moeten worden verwijderd. De vervanging van de bougies bij deze auto's zal dan ook meer tijd in beslag nemen.

Benodigd gereedschap voor vervanging:

 
●     Kaarsensleutel of dopsleutel met verlengstuk en kaarsenkop

●     Grote borstel (kwast) om het vuil rond de kaars schoon te maken

●     Schone doek voor het schoonmaken
Tips voor onderhoud

●     Kaarsen moeten periodiek worden gereinigd, afhankelijk van de intensiteit waarmee de auto wordt gebruikt. Als uw auto vaak wordt gebruikt, reinigt u de bougies om de 10.000 km, maar als het jaarkilometrage binnen dat cijfer valt, is een reiniging twee keer per jaar nodig (voor de winter en de zomer).

●     Gebruik geen priem, schroevendraaier of andere scherpe voorwerpen die de isolator van de bougie kunnen beschadigen. De beste optie is een borstel gemaakt van dun staaldraad.

●     De chemische methode om kaarsen schoon te maken wordt beschouwd als de optimale oplossing. Eerst wordt de kaars met wasbenzine ontvet en gedroogd. Daarna wordt ze ondergedompeld in een heetwateroplossing van ammoniumacetaat (20%) en gedurende 25-30 minuten gelaten staan (temperatuur - minstens 90 ° C). Daarna wordt de kaars gereinigd met een capronborstel, gewassen met heet water en gedroogd.

●     Voer de chemische reiniging buiten of in een goed geventileerde ruimte uit, aangezien azijnzuur vrijkomt wanneer de oplossing wordt gekookt.

In een moderne dieselmotor lossen gloeibougies de volgende problemen op:
●     - de motorprestaties verbeteren;

●     - helpen brandstof te besparen;

●     - verminderen de uitstoot;

●     - verminderen het lawaai;

●     - verminderen trillingen.
Veel moderne fabrikanten van auto-onderdelen gebruiken moderne methoden om hun producten te beschermen door online verificatie. Er zijn bijvoorbeeld verschillende van dergelijke methoden. Dit kan het controleren van de verpakking zijn aan de hand van de code die erop staat via de officiële website van de fabrikant. Of het kan het scannen van de QR-code op de verpakking zijn en het verkrijgen van de overeenkomstige informatie op de site van de producent van de kaarsen. De fabrikanten tonen vindingrijkheid in deze niche.

Als u zeker weet dat de originele bougies oorspronkelijk in de motor van uw auto zaten en ze zijn defect, dan is het zinvol om er een foto van te maken.

Bron van informatie:

Informatie over bougies van besteonderdelen.nl

Informatie over gloeibougies vanaf amt.nl