Gouds Dagblad | Voortaan winkelnaam op afschriften Rabobank

Voortaan winkelnaam op afschriften Rabobank

mainImage

Rabobank maakt als eerste bank een einde aan de ’vreemde afboekingen’ in afschriften van rekeninghouders. Onbekende namen van betalingsverwerkers creëren namelijk steeds meer verwarring onder consumenten.

Rabobank meldt voortaan bij afrekeningen meteen de winkelnaam waar een aankoop is gedaan, als die winkel gebruikmaakt van Rabo’s online betaalservice. Dat meldt de Consumentenbond naar aanleiding van klachten bij het Meldpunt Onbegrijpelijke namen op bankafschriften.

Volgens de bond staan nog te vaak onbekende namen van betaalservices op een bankafschrift, in plaats van de winkel of bedrijf waar iets is gekocht. Met namen als C&M Amsterdam of C&M*VOF ARMOTA is het lastig te achterhalen om welk bedrijf het gaat, zegt de bond. Bankklanten kunnen daardoor hun uitgaven niet goed controleren.

Een door Payments by Adyen, Multisafe Pay, Buckaroo, SON NLD of CCV afgeschreven bedrag laat bij veel mensen de alarmbellen afgaan. Pas na lang nadenken en doorspitten van bonnetjes wordt duidelijk dat het geen oplichting is, maar een aankoop bij De Bijenkorf, ANWB, bedrijfskantine of de bakker op de hoek.

De Consumentenbond bracht vorig jaar via een meldpunt het groeiende woud van onbegrijpelijke namen van betalingsverwerkers op bankafschriften in kaart. In een halfjaar tijd kreeg de organisatie enkele honderden reacties binnen. Rabobank gaat nu als eerste bank de specifieke namen van (web)winkels zichtbaar maken in rekeningoverzichten. Het gaat in eerste instantie wel om betalingen die via het Rabosysteem OmniKassa lopen. "Erg groot is de Rabobetaalservice niet. Maar het maakt in ieder geval een klein deel van de betalingen op je afschrift duidelijk”, stelt een tevreden Olof King, directeur belangenbehartiging bij De Consumentenbond.

Rabo belooft met andere betaaldienstverleners te zoeken naar een ’bredere oplossing’, zodat klanten niet langer bij het controleren in het duister tasten over betalingen. „Dat zet echt zoden aan de dijk”, juicht King deze stap toe. Met welke partijen wordt gesproken, wil Rabobank niet zeggen. "Wordt vervolgd”, stelt een woordvoerder. „Stap voor stap werken wij met andere organisaties aan meer inzicht.”

Alexander Zwart, hoofd digitaal bankieren bij Rabobank, spreekt van een ’belangrijke eerste stap vooruit’. "Door direct de winkelnaam te tonen, kunnen klanten in de app in één oogopslag zien of de uitgave klopt”, zegt hij.

Overigens leidt de oplossing bij sommige internetaankopen weer tot een nieuw probleem. Aankopen die enige discretie vereisen, werken juist met verhullende namen op bankafschriften. Op internetfora delen jongeren en volwassenen bijvoorbeeld ervaringen bij welke sekswinkels aankopen niet door ouders of partners ontdekt worden.

Anderhalf jaar geleden had Rabobank de primeur met de controle op ingevoerde rekeningnummers en namen bij een overboeking. Ook deze innovatie, de zogenoemde IBAN-naamcheck, werd ontwikkeld na frustraties bij klanten over verkeerde overboekingen door tikfouten in de IBAN-rekeningnummers.

Tot aan de introductie van de IBAN-naamcheck meldden maandelijks zo’n 1300 klanten zich bij hun bank om een naar een verkeerd adres overgemaakt bedrag terug te draaien, waarbij in één op de zes gevallen sprake was van fraude. De ontwikkelde oplossing werd na de introductie door Rabobank gedeeld met de andere Nederlandse banken.