Onze stad kent een Pietenrichtlijn. Een aantal regels waaraan Sint Nicolaas en de Pieten zich streng dienen te houden. Ik laat het bijvoeglijke naamwoord “zwarte “weg. Niet omdat ik woke ben, maar omdat die volgens de richtlijn niet meer bestaat.
Gaat erg ver
De richtlijn gaat erg ver. Tot in detail wordt uitgelegd wat vooral NIET is toegestaan. Het is een zeer discriminatoire richtlijn. Zo zijn afrokapsels en een egaal donkere kleur verboden. Jammer dus voor sommige van mijn familieleden en de buurjongen: Piet zit er voor hen niet in. Ook mogen gouden oorringen niet gedragen worden en is rode lippenstift uit den boze. Dus eerst je oorringen uit dames, je lippenstift wegpoetsen en dan pas verkleden.
Accent
Ook op de spraak moet worden gelet: er mag geen karikaturaal accent gebruikt worden. Wat dat precies is wordt niet vermeld, maar ik denk dat ook hier discriminatie om de hoek komt kijken. Is het Limburgs of Amsterdams? Ik vrees, dat hier een West-Indisch accent bedoeld wordt. Laat het onvolprezen RADAR* hier hun scherpe blik maar eens over laten gaan. Surinamers en Antillianen willen ook wel eens Piet zijn! Sterker nog, in die gebieden zijn ze ook nog zwart!
Kerstman
Gisteren ben ik voor de wijkraad op het druk bezochte kerstfeest de Kerstman geweest. Na decennia Sinterklaas toch even het pak van de Angelsaksische concurrent aangetrokken. Kinderen blijven voorzichtig stamelen en je van alles vragen; het is en blijft vertederend.
Toch kreeg ik bij het verkleden een vervelend gevoel. Wordt in deze uitrusting onze bejaarde medemens niet geridiculiseerd? Is het echt zo dat oude mensen niet naar de kapper gaan en hun baard laten groeien. Ze zijn ook niet allemaal grijs-wit trouwens. En waarom moet een kindervriend, die cadeautjes geeft, altijd een blanke Nederlander zijn? Ik verstond sommige kindjes echt niet.
Ook wordt verondersteld dat het vocabulaire van de Kerstman niet verder reikt dan “Ho, ho, ho.” Eenmaal bejaard kan je dus je gedachten niet echt meer verwoorden. Je bent een stamelende, seniele grijsaard geworden. En dan heb ik het niet eens over het feit, dat er geen Kerstvrouw of een Genderkerstpersoon is. Ook de outfit geeft zo zijn bedenkingen. Wie gaat er in hemelsnaam met laarzen aan de kamer in? En dat in een rood-wit ketelpak.
Ik hoorde, dat de gemeente bij Sinterklaasfeesten, waar subsidie voor is gegeven, controleurs langs stuurt. Ik zie dan in gedachten zo’n ambtenaar op een Piet afstappen en zeggen: “Als de wiedeweerga die piercing uit je neus: Gauw!”
Ons drukbezochte kerstfeest is gesubsidieerd door de wijkraad. Denk dat er dus een Kerstmanrichtlijn moet komen. Ik wil die graag ongesubsidieerd samenstellen. Zo voorkom ik dat RADAR het gaat doen, want volgens mij hebben die een bloedhekel aan oude, witte mannen zoals ik.
* De te zwaar gesubsidieerde anti discriminatieclub van onze regio.