Zo word je soms misleid door witgoed- en tv-zaken

3 June 2018, 13:00 uur
Algemeen
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar




Winkels met witgoed en televisies blijven de klant misleiden door online populaire modellen aan te bieden, die ze alleen niet kunnen leveren. De Consumentenbond nam de proef op de som. De bond deed dat ook al in 2016 maar omdat consumenten bleven klagen is besloten tot een herhaalonderzoek.






Tien winkels kwamen naar voren die opvallend veel modellen aanboden die niet meer verkrijgbaar zijn. De onderzoekers bestelden bij ieder van die tien minstens twee producten. Een aantal bedrijven bood in plaats van het niet leverbare model een ‘luxere opvolger’ of een ‘mooie upgrade’ aan. Zowel Bemmel & Kroon en dochterorganisatie VeiligKopen.nu als Keukenloods.nl en dochter Inbouw.nl zetten zonder duidelijke waarschuwing een ander model op de offerte. KitchenOnline en AllesvoorWasmachines.nl lieten niets van zich horen en leverden ook niets, aldus de Consumentenbond.

Geconfronteerd met hun misleidende tactieken komen de winkels volgens de bond “opnieuw” met een variëteit aan smoesjes. Van ‘meedenken met de klant’ en ‘service omdat consumenten zo gerichter kunnen zoeken’ tot ‘onduidelijke informatie van fabrikanten’. Het blijft misleidend om producten aan te bieden die niet verkrijgbaar zijn en dat mag niet, stelt de consumentenorganisatie. Zij is met de winkels in gesprek om ervoor te zorgen dat ze hun leven beteren.