Schiphol gaat de komende twee maanden werken aan een taxibaan naar de Kaagbaan. Dit betekent dat de luchthaven één van de belangrijkste start- en landingsbanen enkele weken niet kan gebruiken. Het vliegveld zal hierdoor meer gebruik gaan maken van de Zwanenburgbaan en de Aalsmeerbaan. Bij eerdere werkzaamheden aan de Kaagbaan kreeg Schiphol veel extra klachten uit de regio Gouda vanwege de extra geluidsoverlast.
Schiphol gebruikt bij voorkeur de Kaagbaan en de Polderbaan, omdat de aanvliegroutes over minder dicht bewoond gebied liggen dan de andere banen. Door werkzaamheden kan de luchthaven tussen 27 oktober en 15 december nauwelijks gebruik maken van de Kaagbaan en moet het uitwijken naar andere start- en landingsbanen. Bij eerdere werkzaamheden aan de Kaagbaan kwamen er bij het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) meer meldingen van geluidsoverlast binnen uit Gouda en de regio Gouda.
Melding geluidsoverlast
Uit rapportages van BAS blijkt dat het aantal klachten over geluidsoverlast de laatste jaren toeneemt, waarbij de klachten steeds vaker komen van bewoners uit gemeenten die verder van Schiphol liggen. Bewoners met vragen over het vliegverkeer tijdens de werkzaamheden kunnen contact opnemen met het BAS. Hier kunnen ze ook een melding doen over eventueel geluidsoverlast.
De Goudse burgemeester Mirjam Salet schreef deze zomer in opdracht van de gemeenteraad een brief aan het Bewoners Aanspreekpunt (BAS). Daarin sprak zij van ‘extreme hinder’.
"Wij vinden het onbegrijpelijk dat Schiphol, in het licht van de vele discussies over geluidshinder, er voor kiest om de inwoners van Gouda en omstreken zo langdurig bloot te stellen aan extreme hinder. Daar komt bij dat er in het zomerseizoen al extra vliegverkeer is en dat mensen dan graag in hun tuin zitten en met ramen open slapen. Wij verzoeken u deze briefte bespreken met de Schipholdirectie, de slotcoördinator en de LVNL en op korte termijn een oplossing te zoeken die van respect getuigt voor de belangen van onze inwoners. Ons concrete verzoek is om de niet urgente werkzaamheden uit te stellen tot een latere periode", aldus Salet.
"Verder verzoeken wij om vliegtuigen hoger te laten vliegen boven het stedelijk gebied van Gouda en omstreken. Het is onacceptabel dat de geluidsoverlast (al of niet door onderhoud) wordt afgewenteld op de
omgeving, terwijl Schiphol ook een andere planning zou kunnen aanhouden en de vrij te geven capaciteiten ook anders zou kunnen inplannen en vliegtuigen hoger kan laten vliegen waardoor er minder geluidsoverlast is. Het Goudse gemeentebestuur en de Goudse inwoners maken zich grote zorgen om deze houding van Schiphol".
Aanvliegroutes
De luchthaven heeft al bekendgemaakt dat het vooral meer gebruik zal maken van de Zwanenburgbaan en de Aalsmeerbaan voor het vliegverkeer van en naar het zuiden. Dit betekent extra overlast voor mensen die in de aanvliegroutes van deze twee banen wonen.
Zwanenburgbaan
Bij gebruik van de Zwanenburgbaan komt het vliegverkeer uit het zuiden vrijwel altijd aanvliegen over de Noordzee. Bij Leiden wordt dan de vlucht richting Schiphol ingezet, om bij Boskoop een bocht richting Zwammerdam te maken en vervolgens de landing in te zetten.
Vliegtuigen die vanaf Schiphol opstijgen via deze baan vertrekken altijd over Aalsmeer. De verdere vliegroute hangt af van de bestemming. In zuidwestelijke richting loopt de vliegroute via Nieuw-Vennep, Lisse en Katwijk naar de Noordzee. De overige zuidelijke routes lopen via Nieuwkoop. In zuidoostelijke richting wordt hier afgebogen richting Woerden, terwijl vliegtuigen met een zuidelijke bestemming bij Nieuwkoop rechtdoor vliegen richting Bodegraven-Reeuwijk en Gouda.
Aalsmeerbaan
Vliegtuigen die landen op de Aalsmeerbaan komen altijd vanuit oostelijke of westelijke richting aanvliegen, om bij Bodegraven-Reeuwijk een bocht te maken richting Schiphol en over Nieuwkoop de landing in te zetten. De vliegtuigen die hierbij gebruikmaken van de westelijke aanvliegroute vliegen over Katwijk, Leiden en Alphen aan den Rijn richting Bodegraven.
Opstijgende vliegtuigen vertrekken over Uithoorn om in zuidelijke richting rechtdoor te vliegen over Nieuwkoop en Bodegraven-Reeuwijk. In westelijke richting buigen de vliegtuigen bij Nieuwkoop af richting Kaag en Braassem, Lisse, Teylingen en Katwijk.