De twee grote waaierdeuren van de historische Waaiersluis zijn vervangen. Dat was nodig omdat de oude sluisdeuren volgens Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden in slechte staat verkeerden.
De bijzondere klus is geklaard. De nieuwe deuren van de historische Waaiersluis in Gouda hangen op hun plekkie. #BlankenJansz https://t.co/ZSoHaUBAZt pic.twitter.com/VNWgZnBXmP
— Stichtse Rijnlanden (@HDSR_waterschap) 30 april 2018
Waaiersluisdeuren waren na 40 jaar nodig aan vervanging toe, de 2 nieuwe deuren van ieder 15 ton worden donderdag 26 april v.a. 07.00 door kraanbedrijf Nederhoff gemonteerd. #Gouda pic.twitter.com/pFVIx7iqOH
— RaymondAarsman1 (@RaymondAarsman1) 23 april 2018
Daar gaat de oude waaierdeur. De nieuwe ligt klaar bij de #waaiersluis pic.twitter.com/bAYJdwI3l2
— Marc Couwenbergh (@marcccti) 23 april 2018
De nieuwe waaiersluisdeuren kwamen vrijdag 20 april aan in Gouda. Vanuit Duitsland kwam een speciale transportdienst om de grote sluisdeuren van 5,5 meter bij 4,5 meter af te leveren. Bij de overslaglocatie ‘Het Vette varken’ in Haastrecht werd de eerste sluisdeur op een boot getakeld, om de laatste kilometers naar de Waaiersluis via het water af te leggen. Het vervoer via de Gekanaliseerde Hollandsche IJssel (GHIJ) leverde veel bekijks op.
1e sluisdeur voor de Waaiersluis is vandaag aan de Goejanverwelledijk is door kraanbedrijf Nederhoff op ponton gezet, en wordt maandag 23 april vervangen. #Gouda #waterschap https://t.co/it4JYTK5RW https://t.co/pnu9pD8x7d @HDSR_waterschap pic.twitter.com/1lI2TKt8gJ
— RaymondAarsman1 (@RaymondAarsman1) 20 april 2018
De eerste immense deur van de Waaiersluis is op weg naar Gouda. De vervanging van de deuren begint maandag 23 april: https://t.co/ZSoHaUBAZt pic.twitter.com/iWTPVSbnnK
— Stichtse Rijnlanden (@HDSR_waterschap) 20 april 2018
De tweede sluisdeur werd vorige week naar Gouda gevaren. Daarna ging een aannemer aan de slag met het vervangen van de sluisdeuren, wat vier dagen duurde. De oude waaierdeuren werden eruit gehaald en op de kant gezet. De her te gebruiken onderdelen van de oude waaierdeuren werden losgehaald en overgezet op de nieuwe. Tijdens de werkzaamheden was de sluis gesloten, zowel voor het vaarverkeer als voor voetgangers.
Waaiersluis
De bouw van het sluizencomplex, als onderdeel van de kanalisatie van de Hollandsche IJssel, begon in 1856. Hoofdingenieurs van de Waterstaat ontwierpen het complex dat in 1860 open ging voor het scheepvaartverkeer. De Goudse Waaiersluis werd in 1860 geopend.
In de jaren 1919-1920 is de waterkering in zijn geheel verhoogd tot het huidige niveau. Het sluizencomplex is gerenoveerd in 1984. De schutsluis heeft twee waaierdeuren. Daarom kreeg het de naam Waaiersluis.
Een waaiersluis is een type schutsluis dat voor het eerst in 1808 is toegepast. Het bijzondere is, dat de sluisdeuren naar beide kanten toe, ook in stromend water, gesloten kunnen worden. Dat kan zelfs tegen de stroom in.
Juist vanwege de waaierdeuren kan de sluis behalve als schutsluis, ook nog functioneren als uitwaterings-, inundatie- en tijsluis. Daarom is de speciale sluis bij iedere waterstand bruikbaar.
Daar gaat de oude waaierdeur. De nieuwe ligt klaar bij de #waaiersluis pic.twitter.com/bAYJdwI3l2
— Marc Couwenbergh (@marcccti) 23 april 2018