Stilleven moet kaasregio leven inblazen

18 October 2019, 11:53 uur
Algemeen
mainImage
Cheese Valley - P. Filippo-Revet

De Cheese Valley regio gaat zich begin 2020 samen met private partijen verenigen in een officiële stichting. Tijdens een Cheese Valley-event in Museum Gouda tekenden de gemeenten samen met lokale ondernemers een intentieverklaring als opstap naar een stichting. De stichting heeft als doel om gezamenlijk kansen te benutten voor de gehele kaasregio. “De samenwerking is een goede stap richting de toekomst en sluit aan op Perspectief 2030, de visie op bestemming Nederland”, aldus Jos Vranken, algemeen directeur NBTC.

Stilleven
Om Cheese Valley te promoten, leven in te blazen en voort te laten leven, wordt een stilleven gebruikt met echte Goudse kaas, geïnspireerd op een 17e eeuws schilderij van Floris Claesz van Dijck. Het project met het stilleven, een grote schilderijlijst met daarachter een tafel met kaas, noten en fruit, moet Cheese Valley nationaal en internationaal op de kaart gaan zetten. Zo wordt het eetbare 17e eeuwse stilleven over de hele wereld op beurzen en bij grote evenementen ingezet om meer bezoekers naar het Groene Hart te krijgen. Daarvoor is geld nodig. Bedrijven wordt daarom gevraagd om partner te worden voor 3.000 of 5.000 euro per jaar. Het echte schilderij van dit stilleven met kazen uit 1613 is te zien in het Frans Hals Museum.

Cheese Valley dé plek voor kaas, boerenleven en landschap
Centraal in de samenwerking tussen de vier gemeenten, waaronder Gouda, Woerden, Krimpenerwaard en Bodegraven-Reeuwijk, en de private partijen staat het stimuleren van toerisme in de regio, het verhogen van de waarde van kaas en het aanjagen van de export van kaas. Kaasboeren, kaasproducenten, kaashandelaren, organisatoren van kaasmarkten gaan hiermee samen aan de slag. Wethouder Gemeente Gouda Thierry van Vugt: “Ik ben blij dat we onze samenwerking om kaas uit onze regio nog beter op de kaart te zetten nu ook met private partijen uitbreiden. Een kansrijke stap voor onze regio!” Rianne de Wit, eigenaar van Melkvee- en Kaasboerderij Schep vult aan: “We willen de kaas uit onze streek meer in de spotlight zetten, het is zo’n mooi product. Door samen te werken met ondernemers en de gemeenten kunnen we er met elkaar van profiteren.”

Jos Vranken: “Om ruimte en richting te geven aan de verwachte groei van toeristen en minder bekende plekken binnen de regio ook daarvan te laten profiteren, vinden wij het belangrijk dat er wordt geïnvesteerd in de ontwikkeling van aantrekkelijk toeristisch aanbod dat bij de regio past. Cheese Valley is het perfecte voorbeeld van een regio die passend aanbod creëert dat past bij de identiteit van de regio. We onderstrepen het belang van samenwerking tussen partijen die aangesloten zijn bij Cheese en de voortzetting in een officiële stichting.”