Ook jij kan nu een boek schrijven en uitgeven

26 March 2020, 11:06 uur
Algemeen
mainImage
Hanneke de Wit

Nog niet zo heel lang geleden was het maar voor enkelingen weggelegd om een professioneel boek uit te geven. Meestal waren dat bekende namen die een besloten clubje vormden. Hoorde je daar niet bij, dan maakte je boek geen schijn van kans om in de winkels te komen liggen.

Managementboeken zijn populairder dan ooit en steeds meer ondernemers schrijven een boek voor hun bedrijf. Dat is niet zo gek, want een boek verhoogt je expertstatus. Heb je een boek geschreven, dan gaan mensen ervan uit dat je weet waar je het over hebt. Dat is belangrijk, want als je iets te verkopen hebt, wil je dat potentiële klanten je serieus nemen.

Inmiddels is de boekenwereld enorm veranderd. Dat is voor een groot deel te danken aan de opkomst van digitaal drukwerk, waardoor je je boek in kleinere aantallen kunt laten maken, en niet direct een grote investering hoeft te doen. Maar ook aan social media, dat niet meer is weg te denken uit ons leven en waarmee je eenvoudig duizenden mensen kunt bereiken.

Hanneke de Wit is grafisch ontwerper, gespecialiseerd in het maken en uitgeven van boeken. De Goudse werkt vanuit haar ontwerpbureau Tangram Studio in Gouda. Eerder gaf zij al drie titels uit in eigen beheer, waarvan er in totaal meer dan 7.000 exemplaren werden verkocht. Zij hielp vele ondernemers om hun boek uit te geven en zo hun bedrijf te laten groeien.

Hoe het begon: van een babyboek naar een uitgeverij
"In 2012 gaf ik mijn eerste boek uit. Mijn beide zoons waren veel te vroeg geboren, en ik merkte dat er niet genoeg ruimte was in de gewone invulboeken om alles te noteren wat we meemaakten tijdens de weken dat ze in het ziekenhuis waren opgenomen. Daarom besloot ik zelf een boek te maken, speciaal voor deze groep ouders, het ‘Babyboek voor Prematuren’. Vanuit mijn vak als grafisch ontwerper had ik al vele boeken voor klanten gemaakt, en nu was ik zelf mijn eigen doelgroep."

Dit boek was het begin van de nieuwe richting die De Wit insloeg met haar ontwerpbureau Tangram Studio. "Ik gaf nog twee titels uit, beide gericht op ouders van prematuren. Ook voor klanten ging ik steeds meer boeken maken. Bijvoorbeeld voor ondernemers die een boek toevoegen aan hun aanbod, zoals lesboeken als aanvulling op klassikale lessen of voor zelfstudie. Of die het gebruiken om meer bekendheid te krijgen voor hun bedrijf. Dat dat kan is wel gebleken. Vorige zomer maakte ik een boek voor twee meiden die vloggen over het moederschap, en een groot aantal volgers hebben op social media. Daarvan moest de tweede druk al worden besteld voordat het boek daadwerkelijk verschenen was. Binnen twee weken waren ze door de volledige eerste oplage heen!"

De eerste jaren deed De Wit alleen het ontwerp en de opmaak van boeken, maar sinds een aantal jaar verzorgt ze ook steeds vaker de redactie. Ook drukwerkbegeleiding is iets wat bij haar werk hoort. Want hoewel klanten experts zijn in hun eigen vakgebied, is het maken van boeken een vak apart.

Hoe maak je zelf een boek?
Doordat ze merkte dat al haar klanten tegen dezelfde vragen aanliepen, ontstond het idee om een boek te maken over hoe je een boek schrijft en uitgeeft voor je bedrijf. Dat werd Van passie naar boek, en na een aantal maanden intensief schrijven, zal het op 31 maart eindelijk verschijnen.

"In dit boek komt alles samen wat ik de afgelopen jaren in mijn ontwerppraktijk heb geleerd. Want een boek uitgeven is een complex proces. Er komt veel bij kijken, maar als je weet wat je moet doen is het niet moeilijk. In ‘Van passie naar boek’, dat uit vier delen bestaat, begeleid ik je stap voor stap door alle fases: schrijven, ontwerpen, drukken en uitgeven. Je leest hoe je de eerste hobbels overwint en begint met schrijven, en hoe je het schrijfproces gestructureerd aanpakt. Ook vertel ik hoe je ervoor zorgt dat je boek er professioneel uitziet, zodat het zichzelf verkoopt. Want een goede eerste indruk is belangrijk en kan je maar één keer maken."

"Ten slotte vertel ik hoe je je boek distribueert, hoe je het inzet als promotiemiddel voor je bedrijf, en hoe je van je boek een bestseller maakt. Daarbij denk je waarschijnlijk meteen aan de boeken waar de boekwinkels vol mee liggen, die als zoete broodjes over de toonbank gaan en waar er duizenden of tienduizenden van verkocht worden. Geef je een boek uit voor je bedrijf, dan is dat echter niet de enige manier om een bestseller te scoren. Want elk boek dat wordt gekocht en gelezen is het beste visitekaartje dat je maar kunt hebben."

Nu jij: van passie naar boek
Heb je ‘Van passie naar boek’ eenmaal gelezen, dan is er niets meer dat je nog tegenhoudt om eindelijk dat boek te schrijven voor je bedrijf!

‘Van passie naar boek’ verschijnt op 31 maart 2020, maar is nu al te bestellen, onder andere via managementboek.nl. Meer informatie: vanpassienaarboek.nl