Gouds Dagblad | Gouwenaar Guido Meindertsma in Solar Team

Gouwenaar Guido Meindertsma in Solar Team

mainImage
Solar Team Twente, met de 22-jarige Guido Meindertsma uit Gouda, staat op 13 oktober aan de start van de Bridgestone World Solar Challenge.

Solar Team Twente, met de 22-jarige Guido Meindertsma uit Gouda, staat op 13 oktober aan de start van de Bridgestone World Solar Challenge, de prestigieuze race voor auto’s die rijden op zonne-energie. Samen met meer dan vijftig andere internationale deelnemers rijdt het Twentse solarteam ruim 3000 kilometer dwars door de outback van Australië met zonneauto RED E. De challenge kent drie verschillende klassen. Solar Team Twente doet mee in de Challenger Class, de Formule 1 klasse voor zonneauto’s.

Liefde voor racen
De 22-jarige Guido Meindertsma uit Gouda is coureur van de RED E. Meindertsma is in het solarteam verantwoordelijk voor de aerodynamica van de zonneauto, ofwel de buitenkant van de zonneauto. Van jongs af aan heeft Meindertsma al interesse voor racen: ,,Op mijn zesde stapte ik voor het eerst op een racefiets en speelde ik de eerste racespelletjes op de computer. Deze liefde voor racen is sindsdien alleen maar toegenomen.”

Ervaring
In Enschede is Meindertsma lid geworden van studentenkartvereniging A la Kart. Hier heeft Meindertsma de nodige ervaring opgedaan. Deze ervaring zal hij zeker inzetten tijdens de Bridgestone World Solar Challenge. Daarnaast kan hij natuurlijk alles vertellen over het team, de auto en de wedstrijd waaraan we deelnemen

Solar Team Twente verrast concurrentie met veelbelovend elektronisch ontwerp
Solar Team Twente toonde deze week tijdens de technische keuring van de Bridgestone World Solar Challenge voor het eerst de geheimen in zonneauto RED E. "De zonneauto is uitgerust met een nieuw type accu. Met deze innovatie onderscheidt het team zich sterk van andere concurrenten. Na drie dagen overleg met de organisatie is RED E technisch goedgekeurd", vertelt Guido.

Ander type accu
Team Twente kiest deze editie voor een nieuw type accu. "De accu bestaat uit cellen die lithium, ijzer en fosfaat bevatten, ook bekend als de LiFePO4-accu. In vergelijking met lithium-ion cellen, het type waarmee het solarteam vorige editie reed, zijn de cellen veiliger, zorgen ze voor een betere wegligging van de zonneauto en leveren ze een elektrisch voordeel op. “We maken gebruik van een veelbelovende technische innovatie”, aldus technische manager Sybren Wubs. “De keuze van deze accu heeft effect op elk systeem in de auto. Op elektrisch gebied is de zonneauto helemaal opnieuw ontworpen.”

Technische keuring
Maandag startte de technische keuring waar RED E werd gecontroleerd op veiligheidseisen en de reglementen. “De nieuwe accucellen werden duidelijk bewonderd door andere teams. Daarnaast werd het onbekende elektrische systeem natuurlijk grondig onderzocht door de organisatie. Hierdoor duurde het drie dagen voordat de auto werd goedgekeurd en kunnen we met trots vermelden dat we zondag met een elektrisch totaal vernieuwde auto aan de start van de Bridgestone World Solar Challenge staan“, weet raceleider Annelies Dekker.

Innovatie door samenwerking met bedrijfsleven
Een grote verandering aan het elektronisch systeem bracht flinke uitdagingen mee. Door nauwe samenwerking met partners was het team in staat om het systeem compleet te vernieuwen. “Het bedrijf Super B heeft ons geholpen met het transport, de assemblage en de levering van de accucellen. Alleen door samen te werken met het bedrijfsleven kunnen we dit soort nieuwe technieken ontwikkelen", vertelt Sybren.

Bridgestone World Solar Challenge
Op 13 oktober staat Solar Team Twente aan de start van de Bridgestone World Solar Challenge, de prestigieuze race voor auto’s die rijden op zonne-energie. Samen met meer dan vijftig andere internationale deelnemers rijdt het Twentse solarteam ruim 3000 kilometer dwars door de outback van Australië met zonneauto RED E. De challenge kent drie verschillende klassen. Solar Team Twente doet mee in de Challenger Class, de Formule 1 klasse voor zonneauto’s. Het Twentse solarteam is tijdens de race live te volgen via social media.

Solar Team Twente
Solar Team Twente bestaat uit 19 studenten van Saxion en Universiteit Twente. Naast de studenten bestaat het solarteam uit het sterke netwerk van meer dan 150 partners. Samen beoefent het solarteam topsport en bouwen zij de meest efficiënte zonneauto ter wereld. Het team gelooft in het motto “Challenge triggers innovation”. Daarom neemt Solar Team Twente deel aan de Bridgestone World Solar Challenge. Enerzijds met het doel om de race te winnen en anderzijds om aandacht te creëren voor de mogelijkheden van zonne-energie.

De Kart
Solar Team Twente presenteerde de nieuwe zonneauto RED E onlangs in De Grolsch Veste. Met de nieuwe auto mikt het team op een toppositie tijdens de Bridgestone World Solar Challenge in Australië. Deze kleinste zonneauto in de Twentse historie kreeg al snel de bijnaam ‘de kart’ vanwege het ontbreken van de neus. 

Ontdekkingsreis
Solar Team Twente nam het publiek tijdens de autopresentatie mee op hun ontdekkingsreis en het bereiken van deze tot nu toe grootste mijlpaal van Solar Team Twente 2019. Verschillende teamleden deelden hun ervaringen en vertelden over het bloed, zweet en tranen die vloeiden tijdens het ontwerp en productie van de zonneauto. “Het moment dat we de zonneauto uit de mal haalden was erg spannend: dan kun je voor het eerst écht ervaren hoe de auto geworden is. En wat is hij klein! Dat weet je natuurlijk van te voren, maar het is toch anders als hij voor je staat” vertelt Mariska Bos, verantwoordelijk voor de aerodynamica van de zonneauto, enthousiast. “Voor de aerodynamica is dat trouwens super goed. Onze zonneauto ondervindt ongeveer evenveel weerstand als een colablikje.”