De Uiver! Gezien? Of gehoord?

10 September 2018, 08:46 uur
Algemeen
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

Zondagmiddag vloog de Douglas DC-2, beter bekend als de Uiver, over (het centrum van) Gouda.

Gezien? Of gehoord? Aan het specifieke geluid van de oude kist was het vliegtuig gemakkelijk te herkennen en te traceren.

Over de Douglas DC-2
83 jaar geleden verliet de Douglas DC-2, die momenteel eigendom is van het Nationaal Luchtvaart-Themapark ‘Aviodrome’ de productielijn van de Douglas-fabriek in Long Beach.

De DC-2 is de directe voorloper van de legendarische DC-3 ‘Dakota’. De introductie van de DC-2 betekende het eind van het ‘Fokkertijdperk’ dat floreerde in de jaren ’20 van de vorige eeuw. Het toestel was erg modern voor die tijd: het had een aluminium constructie en een intrekbaar landingsgestel. De destijds gloednieuwe bouwwijze van de metalen DC-2 wordt nog steeds toegepast in alle moderne verkeersvliegtuigen. Totdat toestellen als de DC-2 hun intrede deden bestonden vliegtuigen uit hout, linnen en staalbuis.

De Douglas DC-2 ‘Uiver’ (PH-AJU) was in 1934 de eerste DC-2 van de KLM. Op 19 september 1934 maakte het vliegtuig zijn eerste vlucht in Nederland. Later dat jaar werd de Uiver wereldberoemd door de deelname aan de Londen-Melbourne Race. De Uiver won de eerste prijs in het handicapklassement en werd tweede in de snelheidsrace. De 19.877 km werden afgelegd in 90 uur en 17 minuten. De Nederlandse bevolking, geteisterd door de depressie in begin jaren ’30, leefde intens met het vliegtuig en de bemanning mee. Bemanning en vliegtuig kregen bij terugkomst op Schiphol een heldenonthaal.

Veel bekijks
De DC-2 van Aviodrome is geheel identiek aan de originele Uiver, die in december 1934, op haar eerste reguliere vlucht naar Nederlandsch-Indië, helaas verongelukte. In 1984 heeft de toenmalige Amerikaanse eigenaar dit vliegtuig aan KLM ‘uitgeleend’ in verband met de herdenking van 50 jaar Londen-Melbourne Race. Voor de ‘memorial flight’ naar Melbourne werden de oorspronkelijke registratie PH-AJU en racenummer (44) aangebracht. Sinds 1999 is deze ‘Uiver’ onderdeel van de Aviodrome-collectie.

De DC-2 van de Aviodrome werd in 1999, met steun van vele organisaties en particulieren, aangekocht in Amerika. Na een grondige opknapbeurt werd de machine over de Atlantische Oceaan overgevlogen. Sinds 1999 heeft deze ‘nieuwe’ Nederlandse Uiver vele vlieguren gemaakt. In binnen- en buitenland werden vele evenementen bezocht, waar de machine altijd zeer veel bekijks trok.

De Aviodrome-Uiver is het oudste vliegende vliegtuig in Nederland en de enige nog luchtwaardige DC-2 in de wereld.