Virtuele agent Wout heeft in de eerste maand van een landelijke proef tachtig meldingen van cybercrime ontvangen. Het gaat om meldingen van helpdeskfraude en ransomware (gijzelsoftware).
"Een mooi begin, steeds meer mensen weten Wout te vinden", zegt operationeel expert cybercrime Martin Steffens, die meehielp met het ontwikkelen van de virtuele agent. Op 1 oktober startte de politie met de pilot om het communicatiekanaal Wout te testen. Het is een zogeheten chatbot die deels op kunstmatige intelligentie werkt. "Hoe meer meldingen Wout te verwerken krijgt, hoe beter hij zich ontwikkelt", aldus Steffens. "Deze virtuele agent leert razendsnel en de verwachting is dat hij in de toekomst steeds complexere meldingen aankan en melders op een ‘menselijke’ manier ‘te woord’ zal kunnen staan."
Virtuele agent Wout
Zijn er bestanden op je computer geblokkeerd door gijzelsoftware? Of heb je te maken gehad met helpdeskfraude? Vanaf nu tot en met november 2019 kunnen burgers en bedrijven deze vormen van cybercrime op een gemakkelijke manier doorgeven aan de politie door te chatten met virtuele agent Wout. Het gaat om een proef. Een eerdere proef met meldingen van vuurwerkoverlast in Hengelo verliep positief.
De politie merkt de laatste jaren dat mensen graag op een andere manier in contact willen komen met de politie dan alleen via telefonie of op een politiebureau. Voor relatief eenvoudige zaken willen mensen gemakkelijk en snel een melding doorgeven. Zeker bij incidenten op het gebied van cybercrime blijkt dat mensen schroom ervaren om hier melding van te doen. Juist bij dit soort zaken zijn meldingen van belang om zo een goed beeld te krijgen van de problematiek. De politie verwacht dat virtuele agent Wout de drempel om te melden kan helpen verlagen, ook kan Wout de melder voorzien van adviezen. Wout is gedurende de proefperiode bereikbaar via www.politie.nl/wout.
Agent in opleiding
Virtuele agent Wout is een zogeheten chatbot die op kunstmatige intelligentie werkt. Hoe meer meldingen Wout te verwerken krijgt, hoe beter hij zich ontwikkelt. Deze virtuele agent leert razendsnel en de verwachting is dat hij in de toekomst steeds ingewikkelder meldingen aan kan en melders op een ‘menselijke’ manier ‘te woord’ zal kunnen staan. Gedurende deze nieuwe proefperiode is het vooral van belang dat er zoveel mogelijk meldingen binnen komen via Wout.
Klaar voor de toekomst
De politie doet voortdurend onderzoek naar alternatieve communicatiekanalen om zo goed mogelijk op de steeds veranderende maatschappelijke ontwikkelingen en de wensen van burgers aan te blijven sluiten. Virtuele agent Wout is één van die mogelijke kanalen. Op dit moment draait er ook een proef met meldingen van geluidsoverlast in Zwolle en Rotterdam-IJsselmonde.
Mocht de proef met Wout succesvol verlopen dan zal dit communicatiekanaal gaan werken naast de andere kanalen die er al zijn om met de politie in contact te komen. In bepaalde gevallen zal altijd behoefte blijven bestaan aan persoonlijk contact, dit blijft uiteraard altijd mogelijk.