Inbraak opgelost door DOR

7 February 2019, 11:45 uur
112
mainImage

Elke maand heeft de politie van Gouda en dus ook de Gouwenaars minder inbraken als gevolg van de integrale #Basta2 aanpak van woninginbraken. In februari 2019 telde de politie van Gouda tot nu toe in de gemeenten Gouda en Bodegraven- Reeuwijk maar één woningbraak. En die is opgelost! Door DOR!

In het digitaal opkopersregister (DOR) vonden helingcontroleurs van de politie Gouda dinsdag een ingeleverde gitaar die ze herkenden uit de aangifte van een woninginbraak. Dezelfde controleurs zijn direct op zoek gegaan naar de verdachte die de goederen had ingeleverd. Na diverse huisbezoeken werd de verdachte dezelfde dag aangehouden in een woning op de Walraven van Halllaan.

De betrokken ondernemer had de goederen nog niet verkocht, zoals afgesproken is met opkopers van tweedehandsgoederen. De ondernemer zal ook aangifte doen tegenover de verkoper van de gestolen goederen.

De aangehouden verdachte heeft de woninginbraak bekend. Er wordt nog onderzoek gedaan naar een tweede verdachte.

Wat is het DOR?
Het DOR faciliteert opkopers bij het registreren van de goederen die zij aankopen. Een bijkomend voordeel is dat op deze wijze ook meer gegevens over het gekochte goed (waaronder foto’s) en de verkoper (legitimatieplicht) worden geregistreerd. Daarnaast kan het systeem worden gekoppeld aan andere databases en (politie)systemen. Het DOR biedt daarmee de mogelijkheid om automatisch, bijvoorbeeld aan de hand van een serienummer, te controleren of een goed als gestolen geregistreerd staat. Wanneer dit het geval is, is er sprake van een match en ontvangt de politie hiervan automatisch een melding.Digitaal

Opkopers Register (DOR)
Opkopers hebben een registratieplicht die staat omschreven in artikel 437 WvSr. Op basis van art. 437Sr zijn opkopers wettelijk verplicht een doorlopend en gewaarmerkt inkoopregister bij te houden, waarin ze moeten bijhouden: a) de datum van verkrijgen van het goed; b) een zo specifiek mogelijke omschrijving van het goed; c) de prijs; d) de naam en het adres van de aanbieder van het goed. In het geval van de handel in koper(legering) tegen contante betaling is ook de vermelding verplicht van het nummer en het type identiteitsbewijs waarmee de aanbieder zich legitimeert. Op basis va art. 437terSr kunnen gemeenten via de APV daarnaast opkopers verplichten een verkoopregister bij te houden. Deze registratieplicht voor de inkoop van tweedehands goederen bestaat sinds 1880.

Van papieren naar digitale registratie
De voor opkopers verplichte registratie van ingekochte goederen vond tot voor kort uitsluitend op papier plaats. In 2011 heeft de politie een digitale variant ontwikkeld die het Digitaal Opkopers Register (DOR) wordt genoemd. Het ministerie van Justitie en Veiligheid start in 2017 een wetgevingstraject om het gebruik van het DOR wettelijk verplicht te stellen.