Hartafwijking bij examinator sportvliegtuig

22 August 2019, 11:32 uur
112

De examinator die eind mei vorig jaar bij Stolwijk neerstortte met een sportvliegtuigje had een hartafwijking. Dat laat de Onderzoeksraad voor Veiligheid weten.

Of de hartafwijking een rol speelde bij het ongeluk, kan de onderzoeksraad niet met zekerheid vaststellen. Een technisch mankement, een vogelaanvaring of een brand wordt uitgesloten als oorzaak van het ongeluk. Ook het weer zou geen rol hebben gespeeld.

Het toestel was rond 11u15 opgestegen vanaf Rotterdam The Hague Airport, maar verloor rond 11u25 ten zuidwesten van Stolwijk in korte tijd veel hoogte. Het vliegtuig raakte met de linkervleugel een aantal bomen en stortte uiteindelijk neer in een polder aan de Beneden Heulseweg. Bij het ongeluk kwamen de 79-jarige examinator en de 60-jarige piloot om het leven.

Volgens de Onderzoeksraad slaagden de piloten er niet in om met een herstelmanoeuvre het vliegtuigje vanuit verticale positie op tijd horizontaal te krijgen. 'Waardoor het vliegtuig in een verticale vlucht kwam, kon niet met zekerheid worden achterhaald.'

Onveilige situaties
Uit gesprekken met mensen die recent met de examinator hadden gevlogen of beroepsmatig met hem te maken hadden, blijkt dat een aantal van hen situaties met de examinator hadden meegemaakt die zij als onveilig hadden ervaren. Zij meldden deze situaties echter niet bij het Analysebureau Luchtvaartvoorvallen van de Inspectie Leefomgeving en Transport. Deze inspectie is de instantie die de informatie uit dit soort meldingen kan gebruiken om de luchtvaartveiligheid te vergroten.

De Onderzoeksraad benadrukt dat het van belang is dat piloten die onveilige situaties meemaken of hier getuige van zijn deze melden bij het Analysebureau Luchtvaartvoorvallen. 'Op deze manier kan een ieder een bijdrage leveren aan het vergroten van de luchtvaartveiligheid.'

Onwel of buiten bewustzijn
Volgens de Onderzoeksraad zouden de afwijkingen die bij het hart van de examinator werden vastgesteld, kunnen leiden tot onwelwording en bewustzijnsverlies. 'Het is mogelijk dat dit invloed heeft gehad op het ontstaan van het ongeluk. Aangezien de examinator zijn veiligheidsgordel droeg, is het niet waarschijnlijk dat hij voorover is gevallen nadat hij mogelijk onwel werd en daardoor de stuurkolom blokkeerde.'

Volgens het rapport is het mogelijk dat de piloot, indien de examinator inderdaad onwel werd, hierdoor werd afgeleid. 'Wanneer hij hierbij zijn aandacht op de examinator richtte, is het mogelijk dat hij de controle over het vliegtuig verloor. Het kan niet worden uitgesloten dat de examinator onwel is geworden, waardoor de piloot werd afgeleid en de controle over het vliegtuig verloor.'

De piloot en examinator waren beiden vliegmedisch goedgekeurd.

Wat gebeurde er die dag?
In het buitengebied bij Gouda, in een weiland bij Zuidbroek, stortte een sportvliegtuigje neer. Daarbij kwamen de twee inzittenden om.

Het toestel raakte na een mislukte looping een boom en crashte vervolgens wat verderop. Het wrak kwam deels in een weiland en deels in een sloot terecht.

Het was in eerste instantie nog onduidelijk hoeveel mensen aan boord waren. De brandweer ging ervan uit dat de twee slachtoffers ook de enige twee inzittenden waren. Maar duikers zochten voor alle zekerheid nog in de sloot.

Het ongeluk gebeurde rond 11u30. Het toestel, een Cessna, was een kwartier eerder opgestegen van Rotterdam The Hague Airport.

Volgens ooggetuigen maakte het toestel een beweging, die leek op een looping. Dit ging niet goed, waarna het toestel rechtstandig uit de lucht kwam vallen. Hierbij raakte een vleugel een boom.

Het vliegtuig landde vervolgens met de neus in de modder in een brede sloot. De vleugel belandde ergens verderop in de wei.

Op de radarbeelden is de vlucht van het vliegtuigje te zien tot het moment dat het van de radar verdween.

Rond het buurtschap wordt geregeld geoefend, door de motor een moment uit te zetten en zo kortstondig door te vliegen. Dit keer ging dat dus helemaal mis. Een sporttoestel kwam in een duikvlucht loodrecht naar beneden.

Het vliegtuigje kwam middenin de polder bij Zuidbroek terecht. De plek was voor hulpdiensten niet makkelijk te bereiken, omdat de Zuidbroek is afgesloten. Bij de plek van het ongeval landde een traumahelikopter en er waren veel hulpdiensten aanwezig. Onderzoekers van de Onderzoeksraad voor Veiligheid deden ter plekke onderzoek naar het vliegincident.

Het vliegtuig werd verhuurd door een bedrijf voor rondvluchten, vliegles en luchtreclame.

Dertig jaar geleden was het in dezelfde buurt ook al raak. Toen zijn de instructeur en een leerling omgekomen. Dat was bij een doorstart van een sportvliegtuig. De wielen raakte toen de grond. De vleugel met propeller boorde toen de grond in. De twee inzittenden overleefden toen de crash ook niet.